رپورتاژ

آشنایی با HPV های پرخطر که HPV های انکوژنیک نیز نامیده می‌شوند

راه های درمان این بیماری

متاسفانه هیچ درمانی برای ویروس پاپیلومای  انسانی HPV وجود ندارد اما خوشبختانه علائم آن قابل درمان است. معمولا برای درمان زگیل ها از دارو سید سالیسیلیک و پودوفیلین و ایمی کیمود و پودوفیلوکس  تری کلرواستیک استیک  استفاده می شود.  پزشک شیوه درمان را با توجه به نوع و محل زگیل انتخاب می کند. در صورت بروز سرطان، آزمایش های معمول پاپ و انواع دیگر غربالگری می توانند تشخیص اولیه را انجام دهند. برای درمان هرگونه سرطان و جلوگیری از ابتلا به آن می توان اقدامات متداول را انجام داد.

شاید برای شما عجیب باشد اما غربالگری HPVچجود دارد و شما میتوانید برای آسایش خاطر خود و تضمین سلامتیتان هر چند ماهی یکبار غربالگری بدهید در غربالگری HPV باید به خاطر داشت که هیچ یک از تست های غربالگری دارای حساسیت  صد در صد نبوده و بنابراین قادر به حذف کامل خطر ابتلا به کانسر سرویکس نمی باشد.

انجام یک تست کیت HPV غیراستاندارد  می تواند منجر به اقدامات درمانی غیر ضروری ، همراه با درد و خونریزی شود.

بعلاوه نتیجه مثبت آن می تواند باعث اضطراب فرد و انگ (stigma) ابتلا به بیماری منتقل شونده از طریق جنسی شود.

بنابراین با توجه به نکات فوق بهتر است در غربالگری از روش هایی استفاده شود که مستندات کنترل کیفی آن (از جمله حساسیت ، ویژگی و غیره) مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) قرار گرفته باشد.

شیوع کانسر سرویکس در زنان 15 تا 19 سال بسیار نادر است (از هر یک میلیون خانم در این سنین یک یا دو مورد مبتلا به کانسر گزارش می شود) و فقط یک درصد موارد کانسر در دختران 21 ساله گزارش می شود.

هرچند شیوع HPV های پرخطر در دختران زیر 21 سال بیشتر است ولی میزان پاکسازی و بهبود عفونت در این گروه از زنان بیشتر از زنان مسن تر صورت می گیرد.

بنابراین شروع زودرس غربالگری کانسر سرویکس منجر به افزایش موارد بیبشتر کانسر سرویکس نمی شود. بنابراین زنان زیر 21 سال صرف نظر از سن شروع فعالیت جنسی نیاز به غربالگری نداشته و باید از سنین 21 به بعد غربالگری شروع شود.

از آنجائیکه در بیش از 90% عفونت ناشی از HPV به خودی خود و در عرض دو سال از بین می رود و فرد پاک می شود، بنابراین در بازه سنی 21 تا 29 سال غربالگری با پاپ اسمیر هر سه سال یکبار (به شرط در دسترس بودن پاپ اسمیر استاندارد و درست) کافی است و نیازی به انجام همزمان آزمایش پاپ اسمیر و HPV که به آن co-testing می گویند نیست.

در گستره سنی بین 31 تا 65 سال توصیه می شود که هر پنج سال co-testing انجام شود.

در بیماران با سابقه CIN2/3 در 20 سال گذشتته ، افراد مبتلا به HIV ، مبتلایان به نقص سیستم ایمنی (مثل گیرندگان عضو پیوندی) لازم است غربالگری برای HPV را سالیانه انجام دهند.

در سنین بالای 65 سال شیوع +CIN2  نادر بوده و موارد مثبت کاذب تست های غربالگری زیاد می باشد. خطر ابتلا به عفونت HPV هم در این افراد کم است (5 تا 10%) ، بیوپسی و کولپوسکوپی و درمان هم در این بیماران نسبتاً مشکل بوده و با عوارض همراه است.در صورت ابتلا به HPV، آزمایش و غربالگری مناسب می تواند به پزشک در ارزیابی و کنترل خطر عوارض کمک کند. به دنبال اقداماتی باشید که می توانند برای محافظت در برابر HPV و عوارض احتمالی آن مؤثر باشند.اما ممکن است برای شما عزیزان سوالی به وجود بیاید که نشانه ها و علائم کیت HPVچیست؟

در بعضی موارد، افراد آلوده به HPV هیچ علائمی از وجود ویروس نشان نمی دهند. در مواردی که بیماری علائم خود را نشان می دهد، علائم ممکن است سالها بعد ظاهر شود و مشکل اینجاست که نشانه های آن در زمان.های اولیه ی مبتلا به بیماری این نشانه ها مشخص نمی شود و  بیشتر عفونت های ویروس پاپیلومای  انسانی HPV خوش خیم هستند و این یک نکته ی مثبت و قابل توجه است و باعث ایجاد زگیل در قسمت هایی از بدن می شوند، ولی برخی از سویه های آن، فرد را در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها قرار می دهد

زگیل مهم ترین نشانه ی بیماری

علائم شایع برخی از انواع HPV، زگیل، به خصوص زگیل تناسلی است. این زگیل ها از نظر شکل و اندازه متفاوتند و در زنان در فرج (vulva) یا گردن رحم، و در مردان در آلت تناسلی یا اسکروتوم (کیسه بیضه) ظاهر می شوند. زگیل ها همچنین ممکن است در اطراف مقعد و کشاله ران، در دستها (انگشتان و آرنج)، روی پاشنه پا، و حتی در صورت یا گردن ظاهر شوند.

شماره تماس: 02122350855

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *