رپورتاژ

استانداردهای مدیریت ضایعات

 

1بررسی اجمالی
انباشته شدن کنترل نشده ضایعات ناسالم است و باعث بیماری های ناشی از جوندگان و حشرات می شود.

از آنجایی که بیشتر ضایعات‌هایی که افراد مورد نظر تولید می‌کنند ارگانیک هستند، اغلب به عنوان یک مشکل تلقی نمی‌شوند: این موضوع معمولاً نادیده گرفته می‌شود، حتی اگر حجم و وزن ضایعات‌های خانگی و بازار می‌تواند قابل توجه باشد و شامل غیر ارگانیک نیز می‌شود. موادی مانند بسته بندی، قوطی و پلاستیک.

در ابتدای شرایط اضطراری، بهداشت و دفع ضایعات معمولا ضعیف است، بنابراین حیوانات موذی و سایر آفات، از جمله جوندگان، به سرعت تکثیر می شوند.

ضایعات

اگر غذا در قوطی‌های فلزی بین پناهندگان توزیع می‌شود، نه تنها به دلایل زیبایی شناختی، بلکه به دلیل ایجاد خطر برای سلامتی (آسیب به کودکان، مکان‌های بالقوه برای تکثیر پشه‌ها و غیره) باید به دفع آنها توجه ویژه‌ای شود. علاوه بر این، آنها زیست تخریب پذیر نیستند.

ضایعاتهای پزشکی تولید شده توسط مراکز بهداشتی نیز یک خطر (سرنگ و سوزن استفاده شده، بانداژ آلوده، نمونه های آزمایشگاهی و غیره) است. دسترسی به خدمات بهداشتی پزشکی باید به خوبی کنترل شود و ضایعات ها باید به طور جداگانه و بدون تاخیر درمان شوند.

روال هایی باید برای ذخیره سازی، جمع آوری و دفع ضایعات ایجاد شود.

مدیریت ضایعات جامد مسئولیت مشترک هماهنگی میدانی است (هماهنگی و مدیریت اردوگاه ، و همچنین بخش های WASH و بهداشت. در محیط های شهری و خارج از اردوگاه، سیستم های ملی باید به کار گرفته شوند و در صورت لزوم تقویت شوند.
2استاندارد اضطراری
ذخیره سازی. برای هر 10 خانواده یک (100 لیتری) ظرف تهیه شود. اغلب از بشکه های فلزی 200 لیتری که به دو نیم شده استفاده می شود. در صورت امکان، ظروف باید دارای درب و سوراخ های زهکشی در پایین باشند. کانتینرها باید در سرتاسر سایت در فاصله حداکثر 15 متری از هر خانه قرار گیرند. استفاده از سطل های بتنی مقرون به صرفه یا عملی نیست: تخلیه آنها دشوار است، جوندگان را تشویق می کنند و ضایعات ها را در اطراف پراکنده می کنند.
جمع آوری و حمل و نقل. ضایعات ها باید به طور مرتب از ظروف و حداقل دو بار در هفته جمع آوری شوند. کمپ های نزدیک شهر ممکن است از خدمات محلی ضایعات بهره مند شوند. استفاده از تراکتور با تریلر گران است و این باید آخرین گزینه باشد که فقط در کمپ های بزرگ و پرجمعیت استفاده می شود. چرخ دستی ها یا گاری ها که با دست یا حیوانات حمل می شوند، معمولا مناسب تر هستند.
فرکانس جمع آوری کارکنان صحرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و شرکای آنها باید اطمینان حاصل کنند که نقاط جمع آوری ضایعات های خانگی، بازار، تجاری و پزشکی حداقل دو بار در هفته و در صورت نیاز به دفعات بیشتر تخلیه می شوند. این یک نیاز ضروری است، برای شکستن چرخه‌های پرورش مگس و اطمینان از اینکه ضایعات‌ها چرک‌تر نمی‌شوند و به یک مزاحم تبدیل نمی‌شوند.
ضایعات بازار کارکنان و شرکای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل باید اطمینان حاصل کنند که ضایعات های موجود در بازارها به موقع، کارآمد و بهداشتی جمع آوری و مدیریت می شوند. ممکن است تمهیدات خاصی برای ضایعات کشتارگاه و ماهی مورد نیاز باشد.
مواد خطرناک. باتری های سرب اسید، رنگ ها و روغن های استفاده شده و تجهیزات الکتریکی خراب می توانند خطرات جدی برای سلامت عمومی و محیط زیست، حتی در مقادیر کم، ایجاد کنند. در همه محیط‌ها، کارمندان ساحوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و شرکای آنها باید ترتیبی اتخاذ کنند تا چنین ضایعات‌هایی را جداگانه جمع‌آوری کنند. اولویت‌بندی مداخلاتی که از ورود مواد خطرناک به جریان ضایعات‌های خانگی جلوگیری می‌کند بر مدیریت ضایعات‌های خانگی نسبتاً بی‌اثر.
ضایعات های پزشکی شرکای بهداشتی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد باید اطمینان حاصل کنند که تمام ضایعات های پزشکی با کمترین خطر ممکن برای کارکنان مراقبت های بهداشتی، کارکنان مدیریت ضایعات و افراد مورد نظر جمع آوری، مدیریت، درمان و دفع می شوند. کلیه ضایعات های عفونی، ضایعات های غیر عفونی، مواد تیز و خطرناک باید با رعایت دقیق پروتکل های ملی و (در صورت عدم وجود آنها) پروتکل های جهانی WHO مدیریت شوند. حمل و نقل ضایعات خطرات بیشتری ایجاد می کند و به شدت توصیه می شود که ضایعاتهای پزشکی با روش های ساده مدیریت و در محل دفع شوند.
3استاندارد بلند مدت
همین استانداردها برای موقعیت های اضطراری و دراز مدت اعمال می شود.
بهترین شیوه ها برای مدیریت ضایعات جامد: راهنمای تصمیم گیرندگان در کشورهای در حال توسعه (راهنما) بر بهترین شیوه ها برای مدیریت ضایعات جامد در مراکز شهری متوسط ​​و بزرگ در کشورهای در حال توسعه متمرکز است زیرا آنها با اساسی ترین چالش های مدیریت ضایعات جامد روبرو هستند.

بخش‌هایی از راهنما ممکن است برای شهرهای روستایی، روستاها یا سایر حوزه‌های قضایی کوچک نیز قابل اجرا باشد.

مخاطبان اصلی این راهنما، مقامات دولتی و محلی در شهرها از جمله تصمیم گیرندگان، سیاست گذاران و کارکنان آژانس درگیر در مدیریت ضایعات جامد هستند. جنبه‌های این راهنما ممکن است برای سایر ذینفعان مانند سازمان‌های غیردولتی، بازیگران بخش خصوصی یا ساکنان قابل اجرا باشد.

این راهنما به عنوان یک دستورالعمل اجرایی گام به گام در نظر گرفته نشده است، اما بسیاری از این راهنماها و منابع دیگری را که مقامات محلی و تصمیم گیرندگان می توانند برای راهنمایی های فنی دقیق تر به آنها مراجعه کنند، برجسته می کند.

این راهنما اطلاعات و منابعی را به تصمیم گیرندگان ارائه می دهد تا مدیریت ضایعات جامد را در چارچوب موقعیت خاص خود بهبود بخشند.

نماد PDF راهنمای PDF را مشاهده و دانلود کنید
راهنمای مدیریت ضایعات قدیمی برای کشورهای در حال توسعه (PDF) (166 صفحه، 21 مگابایت، 20 اکتبر 2020، EPA 530- R -20-002)
اسپانیایی: تمرین‌های برتر برای رژیم غذایی باقی‌مانده: Una Guía برای مسئولیت‌پذیری تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در تصمیم‌گیری‌های لس پائیس و در مقابل دساررولو (PDF) (160 صفحه، 25 مگابایت)
Français: Meilleures pratiques de gestion des déchets solides: Guide Destiné Aux Décideurs dans les pays en voie de developpement (PDF) (160 صفحه، 25 مگابایت)
درباره ماژول های آموزش آنلاین
EPA مجموعه ای از ماژول های یادگیری تعاملی آنلاین را برای تکمیل راهنما توسعه داد. ماژول ها به کاربران اجازه می دهد تا موضوعات خاص مربوط به مدیریت ضایعات را در یک پلت فرم کاربر پسند بررسی کنند.

ویژگی های کلیدی:

طراحی شده برای موبایل پسند و قابل استفاده با پهنای باند کمتر
شامل پیوندهایی به مطالعات موردی و فصل های خاص در راهنمای PDF است
در نظر گرفته شده برای حمایت از یادگیری با سرعت خود را
نماد کامپیوتر به ماژول های آنلاین دسترسی پیدا کنید
یک ماژول را از لیست زیر انتخاب و راه اندازی کنید:

نماد ماژول حاکمیت ماژول 1: مدیریت مدیریت ضایعات جامد

این ماژول کاربران را با مفاهیم کلیدی مرتبط با مدیریت ضایعات جامد آشنا می کند. این مفاهیم به هر یک از ماژول های موضوعی خاص در این مجموعه مربوط می شود.
نماد تعامل با ذینفعان ماژول 2: تعامل با ذینفعان

این ماژول کاربران را با موضوع تعامل با ذینفعان، فرآیند ایجاد روابط با ساکنان، گروه های ذینفع و سایر نهادهای تحت تأثیر آشنا می کند.
نماد ماژول شخصیت پردازی ماژول 3: شناسایی ضایعات

این ماژول کاربران را با موضوع شناسایی ضایعات آشنا می کند. درک جریان ضایعات به پیشگیری، جمع آوری، بازیافت و دفع کمک می کند.
نماد ماژول پیشگیری ماژول 4: پیشگیری و به حداقل رساندن

این ماژول کاربران را با موضوع پیشگیری و به حداقل رساندن ضایعات آشنا می کند. کاهش و استفاده مجدد از ضایعات دارای مزایای زیست محیطی، بهداشت عمومی و اقتصادی است.
نماد ماژول مجموعه ماژول 5: جداسازی، جمع آوری و حمل و نقل

این ماژول کاربران را با بهترین شیوه های مرتبط با جداسازی، جمع آوری و حمل و نقل موثر ضایعات، اجزای حیاتی یک سیستم مدیریت یکپارچه ضایعات جامد آشنا می کند.
نماد ماژول ارگانیک ماژول 6: مدیریت ضایعاتهای آلی

این ماژول کاربران را با مزایای منحرف کردن ضایعات‌های آلی از مکان‌های دفع، گزینه‌های بالقوه تصفیه و بهترین شیوه‌های مرتبط با مدیریت آن آشنا می‌کند.
نماد ماژول بازیافت ماژول 7: بازیافت

این ماژول کاربران را با مزایای بازیافت و بهترین شیوه های مرتبط با برنامه های بازیافت موفق آشنا می کند.
نماد ماژول دفع ماژول 8: دفع

این ماژول کاربران را با موضوع مدیریت سایت های دفع ضایعات جامد از جمله مکان های دفن ضایعات روباز و دفن ضایعات های بهداشتی آشنا می کند.
نماد ماژول بازیابی انرژی ماژول 9: بازیابی انرژی

این ماژول کاربران را با موضوع بازیافت انرژی یا اتلاف انرژی به عنوان یک استراتژی مدیریت ضایعات جامد و عواملی که باید قبل از اجرا در نظر گرفته شوند آشنا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *