رپورتاژ

تجهیزات پزشکی چه تاثیری بر سلامت مردم دارد؟

تجهیزات پزشکی به شدت به اثربخشی کیفیت خدمات مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند. به طور کلی، مراکز درمانی‌‌ دچار نقص و در دسترس نبودن تجهیزات پزشکی می‌شوند که بر ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی به مردم بی اهمیت هستند. پیچیدگی روزافزون تجهیزات پزشکی به طور قابل توجهی سلامت فرد و جامعه را بهبود بخشیده است و به مرور در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته این امر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این پیشرفت، بقای خود را در مواجهه با بیماری یا جراحت بهبود بخشیده و کیفیت زندگی بیماران را از طریق تشخیص و نتایج درمانی بهبود یافته به میزان زیادی افزایش داده است. در این مطلب به بررسی نقش کلیدی تجهیزات پزشکی در جامعه خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که چه خطراتی مراکز درمانی که به سلامت دستگاه‌های پزشکی خود اهمین نمی‌دهند را تهدید می‌کند.

تجهیزات پزشکی

چالش‌های تجهیزات پزشکی در کشورها

تجهیزات پزشکی دارایی بسیار مهمی‌است که به طور قابل توجهی به اثربخشی و ارتقای کیفیت خدمات مراقبت‌های بهداشتی در مراکز درمانی کمک می‌کند و در سال‌های اخیر در کشور ما هم این امر بسیار قابل توجه بوده و روز به روز تجهیزات مدرن‌تری راهی کشور می‌شود، در نتیجه درصد بهبودی بیماران هم افزایش پیدا کرده و سیر درمانی بهتری را پشت سر می‌گذارند. البته گفتنی است که مدیریت نگهداری تجهیزات پزشکی برای اطمینان از عملکرد دستگاه مطابق با مشخصات سازنده و تضمین ایمنی بیماران و کاربران بسیار مهم است. خرابی تجهیزات پزشکی ممکن است بر اثربخشی خدمات مراقبت‌های بهداشتی تأثیر بگذارد و باعث آسیب شدید به بیماران شود.

تجهیزات پزشکی نقش مهمی در ارائه خدمات با کیفیت مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌کند، با وجود این، بیش از ۵۰ درصد تجهیزات در کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبود منابع انسانی مناسب برای نگهداری ناکارآمد هستند.

تعمیر و نگهداری از تجهیزات پزشکی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجهیزات پزشکی جدای از تامین تجهیزات، تعمیر و نگهداری از دستگاه‌های پزشکی است که باید در راس موارد الزامی هر مرکز درمانی قرار گیرد. تصور کنید بهترین و به روزترین دستگاه‌ها وارد کشور شده است ولی به علت خراب شدن این دستگاه هزاران بیمار امکان استفاده از آن را ندارند. در نتیجه این دستگاه یا تجهیزات پزشکی بلا استفاده بوده و دیگر نقشی در سلامت جامعه نخواهد داشت. در نتیجه الویت مراکز درمانی و پزشکی باید نگهداری استاندارد از تجهیزات پزشکی بوده و در الویت بعدی تعمیر این نوع تجهیزات را در راس امور قرار دهند.

گفتنی است که این نظارت فقط محدود به تجهیزات پزشکی دستگاهی نیست بلکه تجهیزات پزشکی جراحی هم نیاز به بررسی دوره‌ای داشته و همواره باید تحت نظارت قرار گیرد که اگر کارایی لازمه را ندارد حذف شده و تجهیزات پزشکی جراحی جدید جایگزین این موارد شود.

نتیجه گیری

تجهیزات برای پزشکان کاملا حیاتی است و باید همواره مورد بازبینی و بررسی قرار گیرند زیرا سلامت جامعه به راحتی از کانال تحهیزات و دستگاه‌های پزشکی می‌گذرد و در هر مرحله از درمان از تشخیص تا جراحی گرفته نیازمند تجهیزات به روزی است که باید همیشه بر آنها نظارت شود. در غیر این صورت در اکثر موارد ختم به اتفاقات ناخوشایند برای بیمار خواهد بود.

ارزیابی شرایط تجهیزات پزشکی به مهندسان بالینی کمک می‌کند تا دسترسی به تجهیزات به روز را در بیمارستان‌ها افزایش دهند. علاوه بر این، در دسترس بودن تجهیزات به بخش مهندسی بالینی در بیمارستان‌ها کمک می‌کند تا با اولویت‌بندی فعالیت‌ها بر اساس فوریت، به اثربخشی مدیریت نگهداری تجهیزات پزشکی دست یابند. در نتیجه خرید از فروشگاه معتبر تجهیزات پزشکی امری بسیار مهم می­باشد. فروشگاه آنلاین تجهیزات پزشکی رومیس با ارائه انواع تجهیزات بیمارستانی و ابزارهای جراحی، با قیمت مناسب و خدمات درخور مشتریان محترم خرید ابزار جراحی، خرید تجهیزات بیمارستانی و را میسر می­سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *