بلاگ

حمله قلبی می‌تواند با کاهش ریسک ابتلا به پارکینسون در ارتباط باشد

تحقیقی تازه نشان داده که حملات قلبی می‌تواند با کاهش ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون ارتباط داشته باشد. این تحقیق با بررسی بیش از 181 هزار بیمار و 900 هزار شرکت‌کننده در گروه کنترل در کشور دانمارک انجام شده است.

محققان دانمارکی در مقاله‌ای که نتایج آن در مجله Journal of the American Heart Association منتشر شده، می‌گویند بررسی 181,994 بیمار و مقایسه آن‌ها با 909,970 نفر در گروه کنترل از کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به پارکینسون در افراد دارای سابقه حملات قلبی خبر داده است. محققان در بازه زمانی سال 1995 تا 2016 افرادی با سن و جنس یکسان را تحت نظر داشتند.

در این تحقیق احتمال ابتلا به پارکینسونیسم که مشکلاتی شبیه بیماری پارکینسون را به وجود می‌آورد نیز با کاهش 28 درصدی روبرو شد. «جنس سوندبال»، همه‌گیرشناس بیمارستان دانشگاه آرهوس دانمارک می‌گوید: «ریسک پارکینسون در این بیماران ظاهرا در مقایسه با عموم مردم کاهش پیدا کرده است.»

قلب

تحقیقات بیشتری برای کشف علل ابتلا به پارکینسون لازم است

این نخستین باری است که ریسک ابتلا به پارکینسون در بهبودیافتگان حملات قلبی بررسی شده و هنوز نمی‌توان گفت که چرا این ریسک پایین آمده است. سوندبال می‌گوید: «نتایج حاضر به پزشکانی که پس از حملات قلبی به دنبال درمان بیماران هستند، نشان می‌دهد که توان‌بخشی قلبی باید بر پیشگیری از سکته ایسکمیک یا انسدادی، زوال عقل عروقی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله حملات قلبی جدید و نارسایی قلبی تمرکز داشته باشد.»

در آینده باید تحقیقات بیشتری با جامعه نژادی و قومی متنوع انجام بگیرد. همچنین در مطالعات بعدی باید اثر مصرف دخانیات و کلسترول بالا را در ارتباط میان بازماندگان حملات قبلی و کاهش ریسک پارکینسون در نظر گرفت. سوندبال می گوید: «پیش‌تر دیده بودیم که ریسک مشکلات عصبی عروقی از جمله سکته ایسکمیک یا زوال عقل عروقی به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد، اما مشاهده کاهش ریسک ابتلا به پارکینسون در نوع خود غافل‌گیرکننده بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *