بلاگ

سیگنال‌هایی از دل سیاره ناهید، از فعالیت‌های آتشفشانی آن خبر می‌دهد

اخیرا مقاله‌ای منتشر شده که نتایج آن به شواهد قبلی از فعالیت‌های آتشفشانی ناهید اضافه شده است. این نتایج اگر درست باشند، می‌تواند تاثیرات آتشفشان‌ها را در تکامل و قابلیت سکونت سیارات در سراسر کیهان را توضیح دهد. محققان در این مقاله درباره تشخیص سیگنال‌هایی از آتشفشان «ایدون مانس» در ناهید گفتند و اهمیت ماموریت‌های آینده به این سیاره را چند برابر کردند.

مدت‌هاست که می‌دانیم سیاره ناهید در فضایی سوررئال، پوشیده از آتشفشان‌ها است. اما با وجود اتمسفر غلیظ آن، نمی‌توانیم از روی زمین وجود گدازه‌های جاری را روی سطح آن تشخیص دهیم. حالا محققان با داده‌های رصدی از ماموریت‌های گذشته متوجه شدند که ایدون مانس در چندین هزار سال گذشته فعال بوده و هنوز هم فعال است.

این تیم تحقیقاتی برای تایید این نتایج باید کمی صبر کند. در دهه آینده چندین ماموریت به ناهید انجام خواهد شد که می‌تواند فعالیت‌های سطحی این سیاره را تشخیص دهد. وجود فعالیت‌های آتشفشانی روی ناهید برای همه واضح است، اما تایید چنین فرضیه‌ای سختی‌های خودش را دارد.

احتمال می‌رود که سیاره ناهید هم زمانی مثل زمین اقیانوسی از آب داشته است. با این حال، امروز می‌بینیم که زمینی خشک و اتمسفری اسیدی دارد و دمای سطح آن به قدری بالاست که می‌تواند سرب را ذوب کند.

یکی از فرضیه‌ها برای توجیه چنین تغییراتی وجود آتشفشان‌های فعال روی ناهید است که توانسته چنین تغییرات اقلیمی عظیمی را به وجود آورد. با این حال، مطالعه آتشفشان‌های ناهید از نزدیک می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارمان قرار دهد و متوجه شویم که چرا هنوز زمین دچار چنین تغییراتی نشده است.

نقشه حرارتی ایدون مانس

اگرچه شواهد مستقیمی از فعالیت‌های آتشفشانی ناهید وجود ندارد، شواهد غیرمستقیم خوبی در اختیار داریم. گوگرد دی‌اکسید گازی است که با فعالیت‌های آتشفشانی در جو آزاد می‌شود و ناهید مقدار بسیار زیادی از این گاز را در اتمسفر خود دارد.

علاوه بر این، در سطح آن ریفت‌های تکتونیکی و ویژگی‌های آتشفشانی دیگری دیده می‌شود که خبر از وجود آتشفشان‌ها می‌دهد. برخی محققان نیز می‌گویند که اندازه سیاره ناهید و زمین تقریبا برابر است و از آنجایی که زمین فعالیت آتشفشانی دارد، نمی‌توان گفت که ناهید چنین فعالیتی ندارد.

مدارگرد Venus Express اروپا در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی توانست با دوربین فروسرخ خود شواهدی از گدازه‌های جاری روی سطح ناهید را نشان دهد. با توجه به اتمسفر خورنده ناهید، مواد معدنی آتشفشان‌ها خیلی سریع فاسد می‌شوند و درخشش فروسرخ گدازه‌ها نیز باید کاهش پیدا کند. اما این داده‌ها شواهدی از وجود منابع حرارتی شدیدی نشان می‌داد و محققان تخمین زدند که این گدازه‌ها از ۲۵۰ هزار سال پیش روی ناهید جاری‌اند.

اما تحقیقات اخیر نشان داد که اتمسفر ناهید بسیار سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کردیم این مواد را فاسد می‌کند و گدازه‌ها باید از تقریبا هزار سال پیش روی این سیاره جاری باشند. علاوه بر این، بادهای ناهید در بالای ایدون مانس بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت متلاطم بودند. بنابراین، حرارت بیشتری در این ناحیه شکل گرفته که اتمسفر ناهید را در بالای ایدون مانس متلاطم می‌کند و به همین دلیل، قلب این آتشفشان همچنان فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *