بلاگ

شکنندگی و ظاهر عجیب؛ مریخ‌نورد استقامت نمی‌تواند از سنگ‌های مریخ نمونه بردارد

مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) ناسا که تقریبا سال گذشته به مقصد مریخ پرتاب شد، ناحیه‌ای از این سیاره به نام دهانه جزرو (Jezero Crater) را مطالعه می‌کند که دلتاهای هیجان‌انگیزی مشابه زمین دارد. به همین خاطر، اخترشناسان احتمال می‌دهند که شاید بتوانند نشانه‌ای از حیات در این ناحیه پیدا کنند، اما سنگ‌های این منطقه‌ای با مریخ‌نورد ناسا همکاری نمی‌کنند.

ناسا گزارشی از عملکرد مریخ‌نورد استقامت منتشر کرده و می‌گوید بعضی از سنگ‌ها به قدری شکننده‌اند و برخی دیگر شکل‌های عجیبی دارند که کار نمونه‌برداری از آن‌ها را سخت می‌کنند.

در حال حاضر تیم تحقیقاتی مریخ‌نورد استقامت در تلاش است تا از سنگی که نام «بتی» (Betty's Rock) را برای آن انتخاب کرده‌اند، نمونه‌برداری کنند. آن‌ها متوجه شدند که این سنگ از ناهمواری‌های مرتفع‌تر این ناحیه به پایین سقوط کرده و به نظر می‌رسد که جالب توجه باشد. اما متاسفانه دریل مریخ‌نورد استقامت نمی‌تواند از شکل عجیب و لایه‌های ناهموار این سنگ عبور کند.

ناسا در ادامه چه خواهد کرد؟

در ادامه این ماموریت، ناسا قصد دارد تا نمونه‌های این مریخ‌نورد را با ماموریت‌های آینده به زمین بازگرداند تا بررسی‌های بیشتری روی آن‌ها انجام شود. در حال حاضر، استقامت مجموعه‌ای از چند نمونه از نواحی مختلف جزرو جمع‌آوری کرده است، اما از آنجایی که دلتای رودخانه‌ها محل خوبی برای شکل‌گیری حیات است، هر نمونه‌ای که از دلتای این دهانه جمع‌آوری شود، از ارزش بیشتری برخوردار است.

سنگ بتی

تا اینجا تمام سنگ‌هایی که تیم تحقیقاتی استقامت به آن‌ها برخورده است، بسیار هیجان‌انگیز بودند. اما تاکنون هیچ کدام از آن‌ها برای نمونه‌برداری با استقامت مناسب نبوده‌اند. تیم این ماموریت از دید مریخ‌نورد استقامت در توییتر خود نوشت: «برخی از این سنگ‌ها شکننده و برخی بسیار سخت‌ هستند، اما مطمئن هستم که به زودی سنگ مناسب را پیدا خواهم کرد. بی دلیل «استقامت» نام نگرفته‌ام.»

در حال حاضر، این تیم تحقیقاتی به دنبال سنگ‌های دیگری شبیه به بتی می‌گردد. آن‌ها به تازگی هدف جدیدی به نام اسکینر ریج (Skinner Ridge) پیدا کرده‌اند که به نظر می‌رسد هدف بهتری برای حفاری استقامت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *