بلاگ

واحد واقعیت مجازی متا زیر ذره‌بین کمیسیون تجارت فدرال آمریکا

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) و چندین ایالت در حال بررسی واحد واقعیت مجازی اوکلوس (Oculus) شرکت متا به دلیل نقض احتمالی قوانین ضد انحصار هستند.

بلومبرگ در گزارشی توضیح می‌دهد که FTC و دادستان کل سه ایالت نیویورک، تنسی و کارولینای شمالی در ماه‌های گذشته با توسعه‌دهندگان شخص ثالث واقعیت مجازی صحبت و درباره نگرانی‌های آن‌ها در مورد نحوه کسب و کار متا سوال کرده‌اند. به گفته برخی افراد، مقامات متا به عنوان بزرگترین شرکت شبکه اجتماعی جهان، می‌توانند از قدرت بازار خود در فضای واقعیت مجازی برای سرکوب رقابت استفاده کنند.

نگرانی از قیمت هدست واقعیت مجازی متا

واقعیت مجازی

آن‌ها همچنین نسبت به استراتژی فروش متا و نحوه قیمت‌گذاری هدست واقعیت‌مجازی Oculus نیز ابراز نگرانی کردند که می‌تواند فروش سایر دستگاه‌ها را کاهش دهد. متا هدست Oculus Quest 2 را با قیمت 299 دلار به فروش می‌رساند که نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار بسیار کمتر است.

از طرفی دیگر گفته می‌شود FTC تحقیقات دیگری را درباره خرید کمپانی تولید محصولات واقعیت مجازی Within آغاز کرده است. این کمپانی هم اکنون اپلیکیشن تناسب اندام واقعیت‌مجازی Supernatural را منتشر کرده که در سال 2020 توسط مجله Fast Company به عنوان «بهترین اپلیکیشن» انتخاب شده بود. همچنین گفته می‌شود که وزارت دادگستری ایالات متحده در اواخر سال 2020 بررسی‌های مشابهی را آغاز کرده و مقامات آلمان نیز در همان زمان تحقیقات خود را آغاز کرده بودند.

بررسی‌های در حال انجام می‌توانند برنامه‌های متا برای ایجاد چیزی که «مارک زاکربرگ» از آن به عنوان «متاورس» می‌نامد را پیچیده کند. زاکربرگ معتقد است که هدست‌های واقعیت‌مجازی پس از گوشی‌های موبایل پلتفرم محاسباتی بعدی برای ارتباطات انسانی خواهند بود که در نهایت جایگزین برخی تعاملات حضوری خواهند شد.

هرچند بازار هدست‌های واقعیت مجازی هنوز چندان گسترده نیست، اما هم اکنون Oculus بر آن تسلط دارد. طبق گزارش‌های موسسه کانتر پوینت، هدست‌های این شرکت 75 درصد از سهم این بازار در سه ماهه اول سال 2021 را به خود اختصاص داده که این میزان نسبت به همین زمان در سال 2020، 34 درصد افزایش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *