مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد عدالت آموزشی در کشور، گفت: ما از ابتدا معتقد بودهایم که ایران فقط تهران نیست و دبیران توانمند فیزیک کشور با موضوعات مرتبط با حوزه دانش فیزیک به خوبی آشنا هستند، ولی مباحثی که در حوزه نجوم در مدارس مطرح میشود، کافی نیست.
مهندس مسعود عتیقی در گفتوگو با ایسنا، گفت: با وجود آنکه دانشآموزان کشورمان در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۴ برزیل افتخارآفرینی کردند و با ۵ مدال رنگارنگ به کشور بازگشتند، ولی متاسفانه تا حدی بُعد رسانهای ضعیفی را شاهد بودیم، به نحوی که تنها به بیان دریافت ۵ مدال بسنده شد و نهایتا گزارشهای کوتاهی نیز منتشر شد.
وی با بیان اینکه استقبال از این تیم در صورت هماهنگیهای لازم میتوانست شایستهتر باشد، اظهار کرد: از این رو به نظر رسید که با توجه به اهداف والایی که خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دارد، جا دارد به این موضوع بیشتر پرداخته شود.
عتیقی با اشاره به ضرورت توجه به آموزشهای علم نجوم در مدارس، تاکید کرد: ما همواره از دهه ۸۰ تا کنون به بیعدالتیهای آموزشی در این زمینه معترض بوده و هستیم. خوشبختانه دبیران فیزیک توانمندی در سراسر ایران داریم و این امکان در کشورمان وجود دارد که آموزشهای این حوزه محدود به چند مدرسه خاص نشود و در همه مدارس کشور با انجام تدابیر لازم ارائه شود که در این زمینه نیز دارای تجربه فراوان بوده و پیشنهادات مؤثری داریم و اقداماتی را نیز در گذشته انجام دادهایم.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه از سال ۸۰ در رسانههای مختلف بر ایجاد عدالت آموزشی تاکید کردهایم، گفت: ما از ابتدا معتقد بودهایم که ایران فقط تهران نیست و دبیران توانمند فیزیک کشور با موضوعات مرتبط با حوزه دانش فیزیک بخوبی آشنا هستند، ولی مباحثی که در حوزه نجوم در مدارس مطرح میشود، کافی نیست؛ بنابراین میتوان با ارائه آموزشهای نجومی به دبیران علوم و فیزیک کشور در طرحهای فوقبرنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش، نسبت به رفع و یا کاهش معضل بیعدالتی آموزشی حداقل در زمینه المپیاد نجوم کمک کرد.
وی افزود: در این راستا ما طی بیش از دو دهه گذشته در استانهای مرکزی، سیستان و بلوچستان، یزد و برخی شهرها دورههای تربیت مدرس را برگزار کردیم و در طی آن دبیران علوم و فیزیک را در کانونهای آموزشی شهرهای آنها گرد هم آوردیم و دوره اخترشناسی را به نحوی به آنها آموزش دادیم که آنها بتوانند به دانشآموزان خود منتقل کنند.
عتیقی با بیان اینکه این برنامه گامی به سمت عدالت آموزشی بود، گفت: ولی کافی نیست. چرا که برگزاری چند دوره در شهرستانهای معدود، گام مؤثری در ابعاد کلان ایران نیست و لازم است تدابیری در این زمینه اتخاذ شود و اگر گفته میشود که عدالت آموزشی برای کشور پیادهسازی شود، یکی از مصادیق آن فراهم کردن زمینه برگزاری دورههای آموزشی ستارهشناسی در سطح گسترده در مدارس کل کشور است که در آن تجارب و ایدههای بسیاری داریم و گروههای آماتوری نجومی فعال زیادی در کشور هستند که میتوانند در اینگونه طرحها، بازوی پرتوان آموزشی کشور باشند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: در پایان وظیفه میدانم که از سوی خود و انجمن نجوم آماتوری ایران، کسب رتبه اول جهانی در رقابت علمی بینالمللی IOAA در سال جاری را به دانشپژوهان کشورمان، اساتید پرتلاش آنها و جامعه نجومی تبریک عرض کنم.
به گزارش ایسنا، المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۴ و یا IOAA با شرکت بیش از ۲۵۰ دانشآموز مستعد از ۵۳ کشور دنیا، از ۲۷ امرداد تا ششم شهریورماه جاری به میزبانی کشور برزیل برگزار شد.
حنانه خرمدشتی، آروین رسولزاده، آریا کرداری، محمدمهدی کشاورزی و علی نادری لردجانی اعضای تیم دانشآموزی ایران در رقابتهای امسال، موفق به کسب ۵ مدال طلای این رقابتها در سال ۲۰۲۴ میلادی شدند و کشورهای آمریکا و رومانی در مقامهای بعدی قرار گرفتند.
انتهای پیام