تست یعنی اطمینان از اینکه یک برنامه نیازمندی های از پیش تعریف شده خود را برآورده می کند. برنامه های کاربردی بازی های موبایلی نیازمند استراتژی های دقیق و سازماندهی تست هستند که باید به طور محکم در روند توسعه گنجانده شوند.
تست بازی موبایل چه تفاوتی با تست برنامه معمولی دارد؟
من در چهار سال گذشته بازیهای موبایل را با Bugraptors آزمایش کردهام و متوجه شدهام که انجام این کار به مهارتهای خاصی نیاز دارد.
تفاوت بین برنامههای معمولی موبایل و بازیهای موبایل بر استراتژیهای برنامه آزمایشی تأثیر میگذارد. بازیها نسبت به اپلیکیشنهای موبایل معمولی غیرقابل پیشبینیتر هستند، زیرا کاربران را به انجام غیرقابل پیشبینی دعوت میکنند. هنگام تست یک بازی، باید رفتار بازیکن را پیش بینی کنید.
هنگام آزمایش یک برنامه تلفن همراه، باید مطمئن شوید که استفاده از برنامه شما آسان است و در چندین دستگاه به خوبی کار می کند.
تست بازی های موبایلی این دو الزام را با هم ترکیب می کند که آن را چالش برانگیزتر می کند.
چه بخش هایی از اپلیکیشن موبایلم را باید تست کنم؟
یک برنامه بازی موبایلی عملکردهای خاصی را در اولویت قرار می دهد که برنامه های معمولی تلفن همراه یا کمتر به آنها نیاز دارند یا اصلاً به آنها نیاز ندارند. اینها بخشهایی از برنامه شما هستند که هنگام آزمایش آنها را بررسی میکنید:
- رابط کاربری و عملکرد بازی
- گرافیک
- ویژگی های کاربر
- ادغام رسانه های اجتماعی
- امنیت منبع باز
1. رابط کاربری و عملکرد بازی
رابط کاربری (UI) و عملکرد کلی بازی شما تعیین کننده موفقیت اپلیکیشن موبایل شما است. بسیار مهم است که هر دو را به درستی دریافت کنید.
چیدمان رابط کاربری، جهت گیری صفحه، ساختار و عملکردهای منو، و وضوح صفحه نمایش برخی از جنبه هایی هستند که رابط کاربری و عملکرد بازی را تشکیل می دهند.
2. عملکرد گرافیکی
عملکرد گرافیکی با کیفیت بسیار مهم است. گیمرها دوست دارند با گرافیکی روان و پاسخگو درگیر شوند، اما وقتی هنر برنامه از کار می افتد یا کند می شود، ناامید می شوند.
برای اینکه بفهمید گرافیک بازی شما در هر شرایطی چگونه عمل می کند، از تست استرس استفاده کنید. این تست عملکرد مشخص میکند که بازی شما چقدر میتواند روی یک ابزار واقعی پاسخگو باشد.
ابزارهای آزمایشی مانند:
- GameBench
- LoadRunner
- NeoLoad
برای مثال GameBench به شما امکان می دهد بازی خود را انجام دهید و داده ها را در پس زمینه جمع آوری می کند.
سپس به شما این امکان را می دهد که پس از اتمام کار، داده ها را برای عیوب تجزیه و تحلیل کنید.
این ابزارها به شما کمک می کنند عملکرد برنامه خود را با تقلید از ترافیک اوج و تحت شرایط پر استرس بررسی کنید.
3. ویژگی های چند نفره/کاربر
گیمرهای موبایل از رقابت با بازیکنان واقعی به خصوص دوستان و خانواده لذت می برند. برخی از موفق ترین بازی های موبایل، مانند NBA Jam، NFS و Nova Legacy، چند نفره هستند.
به همین دلیل است که باید قابلیت چند نفره را در نظر بگیرید.
با این حال، به سختی می توان عملکرد چند نفره را درست کرد. همه بازیکنان باید بتوانند مجموعه ای از تعاملات برنامه را به طور همزمان انجام دهند، بنابراین دستگاه های کاربران و سرور شما دائما در حال تبادل داده هستند.
سرور خود را به طور کامل تست کنید تا مطمئن شوید که می تواند تعاملات چند نفره را انجام دهد.
4. ادغام رسانه های اجتماعی
ادغام رسانه های اجتماعی می تواند بازی موبایل شما را به موفقیت برساند.
Candy Crush را در نظر بگیرید . این برنامه روزانه 100 میلیون کاربر فعال دارد و این تا حدی به این دلیل است که توسعه دهندگان ابزارهای اتصال و اشتراک گذاری را تعبیه کرده اند.
Puzzles & Dragons و Clash of Clans نمونه های دیگری از بازی هایی هستند که به دلیل ادغام شبکه های اجتماعی موفق بوده اند.
هنگام توسعه بازی خود، امکان شبکه های اجتماعی را نادیده نگیرید.
5. تعهدات امنیتی منبع باز
اکثر توسعه دهندگان هنگام ساخت بازی های خود از اجزای منبع باز استفاده می کنند.
برخی از بازی های موفق ساخته شده با کد منبع باز عبارتند از:
- پرنده دست و پا چلفتی
- تیرانداز
- BrowserQuest
این تمرین رایج توسعه، کار ایجاد کد برای عملکردهای جانبی بازی شما را کاهش می دهد.
با این حال، استفاده از دارایی های منبع باز گاهی اوقات مشکلات امنیتی ایجاد می کند. هر بسته نرم افزاری شخص ثالث و کتابخانه با مجموعه ای از اشکالات همراه است که هکرها ممکن است از آنها سوء استفاده کنند. هر زمان که دارایی منبع باز را وارد می کنید، تحقیق کنید و در مورد بدهی های آن دارایی اطلاعات کسب کنید.
شما باید در آزمایش امنیت برنامه خود به خاطر کاربران خود فعال باشید.
تست جعبه سیاه و جعبه سفید
تست جعبه سیاه و جعبه سفید برای همه نوع برنامه ها ضروری است، نه فقط برنامه های بازی موبایل.
- تست جعبه سیاه
- تست جعبه سفید
تست جعبه سیاه
آزمایش جعبه سیاه، یا آزمایشی که در آن آزمایشکننده نمیداند برنامه چگونه کار میکند ، عملکرد را بدون تأکید بر کد برنامهنویسی زیربنایی بررسی میکند. این نوع آزمایش خطاهای طراحی و منطقی را آشکار می کند. بررسی می کند که آیا کل برنامه جذاب و آسان برای استفاده است.
در طول تست جعبه سیاه، از آزمایش کنندگان سوالاتی مانند موارد زیر بپرسید:
- آیا لغزنده ها و دکمه ها کار می کنند؟
- آیا می توانید سطوح را بدون مشکل زیاد پشت سر بگذارید؟
- آیا می توانید برای یک حساب کاربری به درستی ثبت نام کنید؟
- آیا صدا بهبود می یابد یا از گیم پلی حذف می شود؟
- آیا می توانید پیشرفت بازی خود را ذخیره کنید؟
پس از تست جعبه سیاه، باید بدانید که آیا داراییهایی مانند منوها، انیمیشنها و تعامل بازیکن-بازی مطابق انتظار عمل میکنند یا خیر.
جعبه سفید
تست جعبه سفید نیاز به دانش داخلی در مورد پیش نیازهای کد، طراحی برنامه نویسی، کتابخانه های نرم افزار، پایگاه های داده و موتور بازی دارد. این بر جنبه های معماری و سیستمیک بازی موبایل تمرکز دارد.
تیم توسعه برنامه شما مسئول تست جعبه سفید است که باید در مراحل اولیه آزمایش واحد انجام دهد.
استراتژی های مورد استفاده در تست بازی های موبایل
استراتژیهای تست زیر برای تست بازی موبایل منحصر به فرد هستند:
- تست عملکردی
- ازمایش عملکرد
- تست سازگاری
- تست بومی سازی
- تست بار
- تست رگرسیون
تست عملکردی
تست عملکردی به معنای انجام بازی برای یافتن اشکال است. در بیشتر موارد، تست عملکردی می تواند خودکار باشد.
اگر کد برنامه تلفن همراه خود را درک می کنید، می توانید چارچوب های اتوماسیون آزمایشی را تنظیم کنید. تست عملکرد خودکار میتواند مسائل مربوط به رابط کاربری و گرافیک، جریان/مکانیسم بازی، پایداری و یکپارچهسازی منابع گرافیکی را آشکار کند.
ازمایش عملکرد
سرعت کم و سیستمهای شکسته بازی، مانند گفتگو یا لوت، میتواند یک برنامه بازی را تضعیف کند. اینجاست که تست عملکرد وارد می شود. معیارهایی را به شما نشان می دهد که برنامه شما برای اجرای صحیح نیاز دارد.
هنگام انجام تست عملکرد، فهرستی از پیش نیازهای عملکرد واقعی بازی خود تهیه کنید، مانند:
- میزان استفاده از پردازنده
- میانگین زمان بارگذاری
- استفاده از باتری
- الزامات اتصال به اینترنت
- الزامات پایگاه داده محلی
بسیاری از بازی ها بر روی دستگاه های پیشرفته ساخته و آزمایش می شوند. توسعه دهندگان هرگز این بازی ها را روی دستگاه های پایین تر یا قدیمی تر آزمایش نمی کنند، بنابراین بازی ها در برخی از دستگاه ها کار نمی کنند. مطمئن شوید که بازی شما روی همه دستگاهها از جمله دستگاههای 2G و 3G کار میکند.
تست سازگاری
این به این معنی است که بازی خود را با دستگاه های مختلف سازگار کنید.
برنامه شما باید روی دستگاه های اندروید، آیفون و تبلت کار کند. اگر این افزونه یک بازی وب یا دسکتاپ است، باید روی موبایل هم به خوبی کار کند که در تلویزیون، رایانه رومیزی یا رایانه لپ تاپ کار می کند.
بسیاری از توسعه دهندگان فکر می کنند که فقط می توانند سازگاری با نسخه نهایی محصول را آزمایش کنند. اگرچه این درست نیست. اگر تست سازگاری را در طول هر مرحله توسعه انجام دهید، می توانید باگ های ناسازگاری را در حین حرکت کشف کنید.
تست بومی سازی
اگر بازارهای جهانی را هدف قرار می دهید، آزمایش بومی سازی ضروری است. تست محلی سازی تضمین می کند که بازی شما در هر مکانی که برنامه را منتشر می کنید به خوبی کار می کند.
تمام متن ها، از جمله عناوین، پیام ها و منوها، باید به هر زبان پشتیبانی شده ترجمه شوند. هنگامی که کاربران زبان خاصی را انتخاب می کنند، باید به درستی نمایش داده شوند.
در حالی که نمی توانید ترجمه را خودکار کنید (برای این کار باید یک مترجم استخدام کنید )، می توانید تست بومی سازی را خودکار کنید. برای انجام این کار، دارایی های متنی را در هر زبان انتخاب کنید و آنها را در برنامه خود مقایسه کنید. آیا درست ترجمه شده اند؟ آیا آنها به درستی نمایش داده می شوند؟
قبل از اینکه بازی خود را به چندین زبان گسترش دهید، مطمئن شوید که تست بومی سازی را کامل کرده اید.
تست بار
آزمایش بارگذاری محدودیتهای دستگاه کاربر و استفاده از شبکه تلفن همراه برنامه شما را بررسی میکند. به سوالاتی مانند:
- چند بازیکن می توانند روی سرور بازی کنند؟
- آیا برنامه شما به درستی با سرور شما ارتباط برقرار می کند؟
- برنامه چگونه از حافظه استفاده می کند؟
- میتوانید با استفاده از اسکریپتهای آزمایشی و محتوای اصلی سرورهای باطن، تست بارگذاری را خودکار کنید.
تست رگرسیون
هر زمان که چیزی در برنامه شما تغییر کرد، آزمایش رگرسیون را انجام دهید.
اکثر بازیهای موبایل تعامل سرور و مشتری دارند که نیاز به ورود به سیستم، انتقال اطلاعات کاربر و سپس دانلود اطلاعات سرور (مانند دادهها و تصاویر) دارد. همانطور که شما این سرویس ها را ایجاد می کنید، در معرض خطر شکستن کد خود قرار می گیرید.
برای انجام تست رگرسیون مراحل زیر را دنبال کنید:
- تمام تغییراتی که از آخرین آزمایش بر روی نرم افزار خود ایجاد کرده اید را نام ببرید.
- ببینید کدام بخش از نرم افزار تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته است.
- موارد آزمایش را تجزیه و تحلیل کنید و تعیین کنید که آیا آزمایش کامل، جزئی یا واحد مورد نیاز است.
فوراً برای آزمون برنامه ریزی کنید.
تست کامل به معنای عملکرد با کیفیت بالا است
بازی با موبایل تماماً در مورد عملکرد با کیفیت بالا است و آزمایش صحیح قبل از انتشار تضمین می کند که برنامه شما عملکرد مورد انتظار کاربران را ارائه می دهد.
آزمایش بازی به متخصصانی نیاز دارد، بنابراین هنگام توسعه یک برنامه بازی موبایلی، مطمئن شوید که آنها را در دسترس داشته باشید.
تست بازی موبایل، اپلیکیشن شما را به موفقیت می رساند.