یک شرکت تایوانی بابت قراردادی ۱۲۰ میلیون دلاری از شبکه اجتماعی ایکس شکایت کرد

شرکت تایوانی Wiwynn که در زمینه ساخت قطعات سرور فعال است، بابت قرارداد ۱۲۰ میلیون دلاری خود با ایکس از این شرکت شکایت کرده است.
The post یک شرکت تایوانی بابت قراردادی ۱۲۰ میلیون دلاری از شبکه اجتماعی ایکس شکایت کرد appeared first on دیجیاتو.

تدوین الگوی مطلوب توسعه نظام سکونتگاهی شهری

«تدوین الگوی مطلوب توسعه نظام سکونتگاهی شهری مبتنی بر رویکرد آینده‌نگاری و برنامه‌ریزی بر پایه سناریو (موردمطالعه: استان قم)» عنوان طرحی است که در قالب رساله دکتری توسط سید علی حسینی با راهنمایی حسین یغفوری و زهره هادیانی با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام شده است.

به گزارش ایسنا،‌ آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی از رشته‌های محبوب میان دانشجویان و علاقه‌مندان به تحصیلات تکمیلی است. تاکنون، تحقیقات زیادی در زمینه‌های مختلف با موضوع آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی انجام شده است و بنیاد ملی علم ایران هم از این طرح‌ها حمایت کرده است.

«تدوین الگوی مطلوب توسعه نظام سکونتگاهی شهری مبتنی بر رویکرد آینده‌نگاری و برنامه‌ریزی بر پایه سناریو (موردمطالعه: استان قم)» عنوان طرحی است که در قالب رساله دکتری توسط سیدعلی حسینی با راهنمایی حسین یغفوری و زهره هادیانی با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام شده است.

حسینی با مدرک دکتری تخصصی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه سیستان و بلوچستان درباره این طرح توضیح داد: نظام نوین سازمان‌یابی فضا بیش‌ازپیش از فرایندهای سنتی خود فاصله گرفته است، به‌طوری‌که تنوعی از ..

شرکت Rocket Lab می‌خواهد به انحصار راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس پایان دهد

اولین پرتاب راکت جدید Rocket Lab برای اواسط سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است و می‌تواند رقیب جدی برای فالکون ۹ اسپیس‌ایکس باشد.
The post شرکت Rocket Lab می‌خواهد به انحصار راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس پایان دهد appeared first on دیجیاتو.

تلاش جمعی برای تامین آب آشامیدنی سالم در اربعین/تولید شیر طلایی

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه میزبان اخبار گوناگونی در حوزه‌های دانش‌بنیان، فناوری، دانش هسته‌ای، فضا، پزشکی و سلامت و نانوفناوری بوده است که در اینجا نگاهی به خلاصه‌ای از گزیده این اخبار می‌اندازیم.

به گزارش ایسنا، امروز در سرویس علم و فناوری ایسنا در مورد پرندگانی که حاملان باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند، خواندیم و با یک پهپاد پرنده آشنا شدیم که به نجات قربانیان حوادث طبیعی کمک می‌کند. در مورد تولید شیر طلایی خواندیم و از روشی برای تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده آگاه شدیم. پای صحبت‌های یک فضانورد معلول نشستیم، از بازگرداندن منابع ماه به زمین توسط پرتابگر چینی خبردار شدیم. اما اینها تنها چند مورد از بسیار خبر قابل توجهی بود که امروز در این سرویس شاهد آنها بوده‌ایم. در ادامه نگاهی به گزیده‌ای از اخبار علم و فناوری ایسنا می‌اندازیم که برای مطالعه نسخه کامل هر یک از آنها کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

پرندگان شهری مخزن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند

قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها در مکان‌های دفن زباله و رودخانه‌های آلوده ممکن است شیوع بی..

بوئینگ و لاکهید مارتین می‌خواهند شرکت ULA را به سیرا اسپیس بفروشند

خرید ULA به سیرا اسپیس در گسترش فعالیت‌های فضایی کمک شایانی‌ خواهد کرد.
The post بوئینگ و لاکهید مارتین می‌خواهند شرکت ULA را به سیرا اسپیس بفروشند appeared first on دیجیاتو.

نقش ابرسیاه‌چاله‌ها در مرگ و زندگی کهکشان‌ها

پژوهشگران چینی و فرانسوی شواهد مستقیمی از نقش مهم یک ابرسیاه‌چاله در شکل‌دهی زندگی و مرگ کهکشان میزبانش ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس مطالعه پژوهشگران چینی و فرانسوی بر روی ۶۹ کهکشان مجاور، سیاه‌چاله‌ها در مراکز کهکشان‌ها می‌توانند گاز سرد اطراف را گرم کنند و از متراکم شدن و تشکیل ستاره‌های جدید جلوگیری کنند.

یافته‌های آنها نشان می‌دهد که هر چه یک سیاه‌چاله بزرگتر باشد، گاز سرد کمتری در کهکشان وجود دارد.

به گفته وانگ تائو پژوهشگر ارشد دانشگاه نانجینگ، گاز سرد ماده خام ضروری برای تشکیل ستاره‌هاست و هر چه یک سیاه چاله بزرگتر باشد، گاز سرد کمتری در کهکشان وجود دارد.

این مطالعه می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی از کهکشان‌ها برای دوره‌های طولانی به رشد خود ادامه داده‌اند، در حالی که برخی دیگر منفعل و خاموش شده‌اند.

از تریلیون‌ها ستاره گرفته تا سیاه‌چاله مرکزی

دیوید اِلباز یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه پاریس-ساکلی، این پدیده را با قرار دادن یک لیوان وارونه روی یک شمع مقایسه کرد.

وی گفت: بعد از چند ثانیه شمع به دلیل کمبود هوا خاموش می‌شود. به همین ترتیب، سیاه‌چاله از ا..

رگولاتور اتحادیه اروپا متا را به علت تعطیلی ابزار CrowdTangle مؤاخذه می‌کند

مقامات نگران تاثیر نشر اطلاعات گمراه کننده بر انتخابات‌های مهم پیش‌رو هستند.
The post رگولاتور اتحادیه اروپا متا را به علت تعطیلی ابزار CrowdTangle مؤاخذه می‌کند appeared first on دیجیاتو.

کشف غذای مورد علاقه سیاه‌چاله‌ها/باتری‌هایی کوچکتر از دانه شن

دنیای علم و فناوری امروز شنبه ۲۷ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

دانشمندان غذای مورد علاقه سیاه‌چاله‌ها را کشف کردند

داده‌های جدید ستاره‌شناسان آمریکایی، ستاره‌ای را نشان می‌دهند که توسط یک سیاه‌چاله کلان‌جرم از هم پاشیده و خورده می‌شود. ستاره‌شناسان پس از تماشای بلعیده شدن یک ستاره‌ نزدیک به سیاه‌چاله‌های بزرگ و تلاش برای پیش‌بینی زمان غذا خوردن یک سیاه‌چاله موفق شده‌اند که گامی روبه‌جلو را در درک رفتار غذایی این حفره‌های کیهانی بردارند.

باتری‌هایی که از دانه شن هم کوچک‌تر هستند

مهندسان دانشگاه «ام‌آی‌تی» باتری‌هایی را طراحی کرده‌اند که کوچک‌تر از یک دانه شن هستند و می‌توانند به ربات‌های کوچک کمک کنند تا محیط خود را حس کنند و به آن واکنش نشان دهند.

مغز ۳ نسخه از هر خاطره را ذخیره می‌کند

یک مطالعه جدید نشان داده است که مغز مانند یک سیستم رایانه‌ای از سه مجموعه نورون مختلف برای ذخیره یک خاطره استفاده می‌کند. ا..

امروز در فضا: شعله خورشیدی X20 موجب اختلال در رایانه‌ها و توقف معاملات سهام شد

این طوفان ژئومغناطیسی توسط شعله خورشیدی بسیار بزرگ X20 ایجاد شد که قوی‌تر از شعله X15 بود که در مارس همان سال ثبت شد.
The post امروز در فضا: شعله خورشیدی X20 موجب اختلال در رایانه‌ها و توقف معاملات سهام شد appeared first on دیجیاتو.

کشف راز ترمیم نخاع قطع‌شده در گورخرماهی

ترمیم نخاع در گورخرماهی یک موضوع جالب است که پیشتر هم مشخص شده اما اکنون دانشمندان نکاتی را درباره چگونگی کارکرد این مکانیسم کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان برای اولین بار یک اطلس دقیق را از سلول‌های عصبی گورخرماهی ساخته‌اند.

به نقل از پاپیولار ساینس، این اطلس به دانشمندان می‌گوید که چگونه این ماهی‌های خاص می‌توانند نخاع قطع‌شده را به طور کامل درمان کنند و همچنین، سرنخ‌هایی را درباره چگونگی توسعه راهبردهای درمانی برای آسیب‌های نخاعی انسان ارائه می‌دهد.

گورخرماهی ریز و شفاف متعلق به یک گروه از مهره‌داران است که می‌توانند نخاع قطع‌شده را به طور کامل درمان کنند. از دیگر اعضای این گروه می‌توان به دوزیستان دم‌دار مانند سمندرک، سمندر مکزیکی و مکنده‌ماهی اشاره کرد.

در انسان، آسیب نخاعی می‌تواند زندگی را کاملا تغییر دهد و به از دست دادن دائمی حس یا حرکت منجر شود. این امر تا حدی به این دلیل است که نورون‌های آسیب‌دیده از بین می‌روند. در مقابل، اگر ستون فقرات گورخرماهی آسیب ببیند، نورون‌های آسیب‌دیده با تغییر چشمگیر عملکرد سلولی خود واکنش نشان می‌دهند. آنها یک نقش جدید و محوری را در ..