تلاش‌ها برای رهایی فضانوردان ناسا از فضا ادامه دارد

فضانوردان ناسا بیش از ۵۰ روز را در ایستگاه فضایی پس از بروز نشتی هلیوم و مشکلاتی در پیشرانه سپری کرده‌اند و در حالی که ناسا گزینه‌های بازگشت فضانوردان به زمین را بررسی می‌کند، استارلاینر بوئینگ، پیشرانه‌ها را در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش می‌کند.

به گزارش ایسنا، اولین بوئینگ استارلاینر که فضانوردان را به فضا برده در روز شنبه(۲۷ ژوئیه) یک آزمایش حیاتی در فضا انجام داد، زیرا مأموریت بعدی با یک ماه تاخیر مواجه است.

به نقل از اسپیس، مهندسان پیشرانه‌های سیستم کنترل واکنش استارلاینر(RCS) را آزمایش کردند تا برای بازنگری گسترده‌تری از سوی آژانس آماده شوند که آمادگی فضاپیما را برای فرود بوچ ویلمور(Butch Wilmore) و سونی ویلیامز(Suni Williams) فضانوردان ناسا در ماه اوت، در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، ارزیابی می‌کند.

مقامات ناسا روز شنبه در ایکس نوشتند: گروه‌ها نتایج روشن‌سازی‌های آزمایشی را طی چند روز آینده ارزیابی خواهند کرد در حالی که بر روی مطالعات کلی نیز کار تا پیش از فرارسیدن زمان بررسی آمادگی آژانس کار می‌کنند.

استارلاینر در روز شش ژوئن به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل ..

گوگل به‌زودی افزونه‌های جدیدی برای هوش مصنوعی جمینای عرضه می‌کند

این افزونه‌های جدید جایگاه آتی جمینای را به‌عنوان یک دستیار هوشمند تقویت می‌کنند.
The post گوگل به‌زودی افزونه‌های جدیدی برای هوش مصنوعی جمینای عرضه می‌کند appeared first on دیجیاتو.

وقوع زلزله ۴.۶ ریشتری حوالی بنت در سیستان‌ و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان زلزله ۴.۶ ریشتری در مقیاس امواج درونی زمین، حوالی بنت در استان سیستان‌ و بلوچستان را لرزاند.

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۲۳:۵۷:۴۶ روز دوشنبه، ۸ مرداد ماه این زمین‌لرزه را ثبت کردند.

مختصات این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

انتهای پیام

تحقیق جدید: در پستانداران دارای مغز پیچیده، اندازه جثه در رقابت برای جفت‌گیری اهمیتی ندارد

رقابت برای جفت‌گیری در این گروه به مسائلی فراتر از اندازه جثه ارتباط پیدا می‌کند.
The post تحقیق جدید: در پستانداران دارای مغز پیچیده، اندازه جثه در رقابت برای جفت‌گیری اهمیتی ندارد appeared first on دیجیاتو.

کلاهی برای کمک به درمان سرطان مغز/تجربه حضور در ایستگاه فضایی برای طرف‌داران لگو

دنیای علم و فناوری روز یکشنبه ۷ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

تجربه حضور در ایستگاه فضایی روی زمین برای طرف‌داران لگو

شرکت «لگو»(Lego) اعضای جدیدی را به عنوان خدمه ماموریت جذب می‌کند و یک پچ ماموریت انحصاری را در نمایشگاه امسال «کامیک کان سن‌دیگو»(SDCC) به سازندگان موشک می‌دهد.

چین اولین نیروگاه هسته‌ای نمک مذاب توریم را راه‌اندازی می‌کند

در یک مقطع مهم برای توسعه انرژی هسته‌ای، چین قصد دارد اولین نیروگاه هسته‌ای نمک مذاب جهان را در صحرای گوبی(Gobi) راه‌اندازی کند. این تاسیسات نوآورانه که چین مدعی است تا سال ۲۰۲۵ شروع به کار خواهد کرد، قصد دارد انرژی جهانی را با فناوری پیشرفته و چشم‌انداز صنعت انرژی هسته‌ای ایمن‌تر و سبزتر شکل دهد. این نیروگاه به جای اورانیوم از توریم به عنوان سوخت استفاده می‌کند. رآکتور آن برای خنک کردن نیازی به آب ندارد، زیرا از نمک مایع یا کربن دی اکسید برای انتقال گرما و تولید برق استفاده..

هوش مصنوعی Runway ظاهراً بدون مجوز از ویدیوهای یوتوب برای آموزش استفاده کرده است

گزارشی تازه می‌گوید شرکت Runway بدون کسب مجوز اقدام به استخراج ویدیوها و استفاده از آن‌ها برای آموزش هوش مصنوعی خود کرده است.
The post هوش مصنوعی Runway ظاهراً بدون مجوز از ویدیوهای یوتوب برای آموزش استفاده کرده است appeared first on دیجیاتو.

المپیک تابستانی در فضا/کاشت اولین قلب تیتانیومی در بدن یک انسان

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار قابل توجهی در حوزه‌های مختلفی از جمله فضا، زیستی، فناوری، کوانتوم، دانش‌بنیان و انرژی بوده است که در اینجا نگاهی به گزیده‌ای از این اخبار خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا، امروز در سرویس علم و فناوری درمورد ناترازی آب و انرژی چالش گلوگاهی امروز کشور و اپراتور هوشمند انرژی دانش‌بنیان‌ها به عنوان راه حلی برای رفع کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق کشور خواندیم، همچنین در مورد عملکرد بخش‌های مختلف مغز آموختیم و شاهد اولین پیوند قلب مصنوعی تیتانیومی بودیم. همچنین از المپیک تابستانی فضانوردان در ایستگاه فضایی خبردار شدیم و تلسکوب جیمز وب نیز شواهدی از یک اقیانوس مخفی در قمر سیاره اورانوس آشکار کرد. در ادامه به خلاصه‌ای از این اخبار و چندین خبر جالب دیگر می‌پردازیم که برای مطالعه نسخه کامل آن می‌توانید روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

کشف شواهدی از یک اقیانوس مخفی در قمر اورانوس

«تلسکوپ فضایی جیمز وب» در جدیدترین ماجراجویی خود، شواهدی را از وجود یک اقیانوس مخفی در قمر اورانوس یافته است.

نشانه عصبی OCD در مغز انسان شناسایی شد

محققان الگوهایی را در مغز کشف ک..

امروز در فضا: دنباله‌دار خطی C/1999 S4 فروپاشید

تکه تکه شدن C/1999 S4 توسط SWAN در ۲۱ ژوئیه، تقریبا یک هفته قبل از اینکه ناظران روی زمین متوجه آن شوند، آغاز شد.
The post امروز در فضا: دنباله‌دار خطی C/1999 S4 فروپاشید appeared first on دیجیاتو.

ثبت دو زلزله بزرگتر از ۴ در استان کرمانشاه/قلعه قاضی با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴.۶ لرزید

در هفته گذشته استان کرمانشاه با زمین لرزه‌هایی به بزرگای ۴.۳ و ۴.۹ لرزید و قلعه قاضی استان هرمزگان نیز زلزله ای به بزرگای ۴.۶ را تجربه کرد.

به گزارش ایسنا، هفته های اخیر زلزله‌هایی در استان کرمانشاه به ثبت رسیده و در هفته گذشته نیز گهواره استان کرمانشاه با دو زمین لرزه‌ به بزرگای ۴.۹ و ۴.۳ لرزید.

همچنین در زیارتعلی استان هرمزگان زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۸ رخ داد و قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله ای به بزرگای ۴.۶ را تجربه کرد.

در بهبهان استان خوزستان بعد از زلزله ۲.۹،زمین لرزه دیگری به بزرگای ۳.۶ رخ داد و گزیک استان خراسان جنوبی با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴.۵ لرزید.

جزئیات زلزله های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۳۰ تیر

در زیارتعلی استان هرمزگان زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۲۴ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۲ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان و ۲۴ کیلومتری فاریاب و ۳۵ کیلومتری کهنوج استان کرمان بوده است. وقوع زلزله ۳.۱ در عمق ۷ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بود.

در اسالم استان گیلان زلزله ۲.۵، در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷، در سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۹..

امروز در فضا: وایکینگ ۱ چهره بهرام را ثبت می‌کند

تصویر «چهره بهرام» توسط فضاپیمای وایکینگ ۱، هنگام رسیدن به سیاره سرخ در منطقه سیدونیا مریخ گرفته شده است.
The post امروز در فضا: وایکینگ ۱ چهره بهرام را ثبت می‌کند appeared first on دیجیاتو.