بلاگ

توسعه یک اسپری بینی که می‌تواند محافظت موقت در برابر کرونا ایجاد کند

محققان فنلاندی اخیرا موفق شده‌اند با ساخت یک اسپری بینی، محافظت بیشتری در برابر ویروس کرونا و گونه‌های مختلف آن از جمله گونه امیکرون ایجاد کنند. مطالعات انجام شده روی این روش، نشان داده‌ که اسپری بینی می‌تواند تا هشت ساعت پس از مصرف از آلوده شدن بدن توسط ویروس جلوگیری کند.

دانشمندان دانشگاه «هلسینکی» ادعا می‌کنند که این اسپری رویکردی متفاوت نسبت به روش‌های دیگر برای مبارزه با ویروس کرونا دارد.

«کِلا ساکسلا»، نویسنده این مطالعه می‌گوید: «استفاده پیشگیرانه از این اسپری برای محافظت در برابر ویروس کرونا به همه افراد پیشنهاد می‌شود. با این‌حال، باید در نظر داشته باشیم که این اسپری جایگزین واکسن نیست و تنها مکملی است که برای ایجاد محافظت بیشتر کاربرد دارد. افرادی که در موقعیت‌های پرخطر قرار دارند و همچنین افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند – مثل کسانی که به علت ابتلا به بیماری‌های گوناگون سیستم ایمنی سرکوب شده‌ای دارند – می‌توانند با اطمینان از این اسپری استفاده کنند.

اسپری بینی کرونا در مقایسه با واکسن

واکسن‌ها با آموزش سیستم ایمنی بدن برای تشخیص میکروب‌ بدون ایجاد بیماری کار می‌کنند. در این صورت، واکسن‌ها به ما اجازه می‌دهند تا منابع طبیعی آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های ایمنی را که به‌طور خاص برای مبارزه با میکروب تنظیم شده‌اند را در صورت مشاهده میکروب به کار بگیریم. بدن ما همچنین قادر به تولید انبوه آنتی‌بادی در مقابله با ویروس کرونا است. اما، یک پروتئین مصنوعی که بسیار کوچکتر از یک آنتی‌بادی است، می‌تواند در بدن به ویروس متصل شود و آن را به عنوان عاملی مضر در بدن تشخیص دهد. برای افزایش قدرت این پروتئین، هر سه عدد از آن‌ها در یک بسته واحد ترکیب می‌شوند. این مولکول‌ می‌تواند به‌طور فعالانه هر ویروسی را که به بدن وارد می‌شود تا با سلول‌ها تماس یابد، حداقل برای مدت زمان کوتاهی مهار کند. این مولکول‌ها وقتی از طریق بینی به سمت ریه‌ها فرستاده می‌شوند – جایی که عفونت ویروس کرونا از آن آغاز می‌شود – می‌توانند محفاظت چشمگیری برای دستگاه تنفس فوقانی ایجاد کنند.

اسپری بینی کرونا

از آنجا که گونه‌های ویروس کرونا ساختار پایه‌ای یکسانی دارند، اسپری بینی ‌می‌تواند روی تمام این گونه‌ها حتی سویه امیکرون اثربخش باشد. این مسئله به دلیل ساختار اثرگذاری اسپری در دستگاه تنفسی فوقانی است و فارغ از جهش‌هایی است که ویروس کرونا با آن روبرو می‌شود یا حداقل تاکنون چنین بوده است.

درنهایت باید این نکته را در نظر داشت که اسپری بینی کروناجایگزین واکسن و یا داروهای تجویزی نیست و تنها می‌تواند برای چندین ساعت نقش محافظتی در محیط‌های پرخطر را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *