بلاگ

شاه‌راه تولید، صادرات است

شاه‌راه تولید، صادرات است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس پارک علم و فناور آذربایجان‌شرقی شاه‌راه تولید را صادرات عنوان کرد.

سعید جعفری‌راد، پنجشنبه، ۱۶آذرماه، در گردهمایی شرکت‌های حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته گفت: ما خواستار فناوری و امنیت غذایی هستیم اما همیشه چشمشان به صدور محصولات فناورانه است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متخصصین انرژی نظر بر این دارند که در سال ۲۰۳۰ میزان انرژی که الان مصرف می‌شود به حداقل مقدار ممکن خواهد رسید و در خودروها و کاربری‌های خانگی سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کشور ما فعلا یک کشور تک محصولی است و ارز مورد نیاز از محل فروش نفت خام تامین می‌شود، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید مسئولان امر به آن توجه شود این است که ما نمی‌توانیم صرفا از محل صادرات سوخت‌های فسیلی نیاز کشور را تامین کنیم.

جعفری‌راد به راه‌حل‌ این موضوع اشاره کرد و گفت: آیا می‌توانیم بگوییم الگویی که در حوزه فناوری در دبی راه‌اندازی شده در ایران هم می‌تواند پیاده شود؟ نه، چون در کشور ما ملاحظاتی وجود دارد که این امر ممکن نیست.

وی با بیان اینکه ارز آوری از محل صادرات فناوری و خدمات مهندسی انجام شود، تصریح کرد: اگر قرار باشد نفت و ارز و برنامه‌های توریستی نداشته باشیم حقوقی که باید به کارمند داده شود از کجا تامین می‌شود؟.

رئیس پارک علم و فناور آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این سوال گفت: این حقوق از محل صدور محصولات فناورانه امکان پذیر است و باید کشورمان به اندازه‌ای پیشرفت کند که ارزآوری انجام شود در غیر اینصورت کسی برای ما دل نمی‌سوزاند.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک، گرم شدن کره‌ زمین و کمبود آب با روش‌های مرسوم حل نمی‌شود، خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آب بایستی روش جدید کشاورزی با عنوان هیدروپونیک را که تا ۹۰ درصد میزان آب را کاهش می‌دهد استفاده کرد.

وی افزود: توسعه اقتصاد با ارز تک نرخی و رفع تعهدات ارزی، مشکلات جدی است که باید برای رفع آن راهکار ارائه شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *