رپورتاژ

آشنایی با اینورتر زیمنس و دانفون 3

در روند تعمیر درایو یا تعمیر اینورتر، توجه به اجزای تشکیل دهنده این تجهیز مهم و صنعتی ، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

برای تعمیر اینورتر،  ابتدا باید با متداول ترین خرابی های آن ، آشنا شویم.

رایج ترین خرابی ها در اینورتر(به طور کلی)

  1. عدم توجه به برچسب اینورتر، تکفاز یا سه فاز بودن اینورتر، و دادن برق اشتباه به اینورترباعث میشود پل دیودی خراب

شود و عملکرد بعضی از تجهیزات ورودی حفاظتی مثل وریستور با مشکل مواجه شود .

  1. دومین خرابی مربوط به خازن ها است زیرا خازن ضعیف ترین قسمت اینورتر است و اولین قسمتی است که آسیب می بینند و باید با دقت تعویض گردند تا هنگام نصب صدمه نبینند.
  2. خاموش شدن صفحه نمایش هم یکی از دلایل خرابی اینورتر می تواند باشد که باید ولتاژ ورودی و در صورت سه فاز بودن، هر سه فاز چک شود.
  3. فیوزهای برق ورودی نیز حساس هستند و زود دچار خرابی می شوند.بعد از برطرف کردن ایراد و رفع اتصال کوتاه فیوز را تعویض می کنیم .
  4. یکی دیگر از مشکلات رایج اینورتر ها ، روشن نشدن آن ها است که به دلایل زیر رخ می دهد :
  • قطع شدن اینورتر که به دلیل معیوب شدن کلید برق است. برای رفع مشکل باید کلید برق تعویض یا تعمیر شود .
  • معیوب شدن باتری که باید تعویض شود.
  • شل شدن پایانه های باتری که بهتر است آن را از نظر داشتن خوردگی بررسی کنید و قبل از محکم کردن آن را تمیز کنید.
  • ضعیف شدن باتری که برای رفع این مشکل بهتر است که اجازه دهید باتری چند ساعت شارژ شود. اگر هم باتری قدیمی است بهتراست آن را تعویض کنید.

 

  1. کوتاه شدن زمان پشتیبان گیری به دلیل مصرف بیش از حد انرژی در زمانی که اضافه بار وجود دارد. برای رفع مشکل باید اضافه بار را از بین ببرید. یکی از دیگر علل این مشکل، درست شارژ نشدن باتری است و یا از بین رفتن الکترولیت باتری که برای رفع این مشکل باید باتری را مرتبا با آب مقطر شارژ کنید.

 

  1. به صدا درآمدن زنگ هشدار به صورت دائمی که می تواند به دلیل وجود اضافه بار بر روی اینورتر یا گیر کردن فن خنک کننده باشد. در اینورتر ها یک فن خنک کننده وجود دارد که دما اینورتر را کاهش می دهد. اگر اینورتر نتواند دمای کافی ایمنی برای اینورتر را فراهم کند در این صورت اینورتر یا خاموش می شود یا یک آلارم هشدار می دهد که اینورتر را خاموش کنید.

چگونگی تعمیر درایو یا تعمیر اینورتر ( به طور کلی)

روند تعمیراینورتر

 

  1. قبل از وصل کردن اینورتر به برق باید بخش قدرت اینورتر را چک کنیم، زیرا در صورت وجود یک اتصال کوتاه در اینورتر و وصل کردن اینورتر به برق سبب آسیب زدن بیشتر به اینورتر و اجزای دیگر اینورتر می شود، برای چک کردن قسمت قدرت احتیاج به یک مولتی متر با وضعیت تست دیود، ورودی برق سه فاز و DC-BUS داریم، برای اندازه گیری یک سر پروب را به پایه منفی خط DC و سر دیگر پروب را روی ترمینال های سه فاز قرار می دهیم، و دوباره همین کار را روی پایه مثبت DC و ترمینال های سه فاز تکرار می کنیم، باید اعدادی بین 0.3 تا 0.5 را روی مولتی متر مشاهده کنیم، که نشانه سالم بودن اینورتر است. و اگر یکی از دیود ها معیوب باشد، مولتی متر عدد صفر را نشان خواهد داد. و اگر اعداد روی مولتی متر تغییری ندارد جای پروب ها را عوض کرده و اگر باز هم تغییری مشاهده نشد، دیود خراب بوده و باید به تعمیر اینورتر اقدام کنیم.

 

  1. ممکن است که تمام دیود ها سالم باشد و مشکل از IGBT ها باشد، به طور کلی نمی شود یک IGBT را که داخل مدار است تست کرد، اما یک دیود آنتی پارالل در مدار داخلی IGBT ها وجود دارد، که می توانیم با بررسی آن، از وضعیت IGBT آگاه شویم. معمولا اگر این دیود معیوب باشد، IGBT نیز معیوب است، و اگر دیود اتصال کوتاه شده باشد، IGBT نیز اتصال کوتاه شده است.پس باید به تعمیر اینورتر اقدام کنیم.

اقدامات برنامه ریزی شده برای حداقل رساندن و پیشگیری از تعمیر اینورتر :

مطمئنا بدون اقدامات لازم برای مراقبت از این دستگاه‌ها در طول بازه ی مفید عمری خود، احتمال آن که درایوها دچار مشکل شوند افزایش می‌یابد. لزوم نگهداری‌های دوره ای، باعث تضمین بیشتر عمر مفید کارکرد اینورترها می‌شود. اگر این سرویس‌های دوره ای به طور منظم انجام شود، به طبع توانایی عملکردی درایو نسبت به شرایط کاری و محیطی هم تضمین می‌شودو نیاز به تعمیر اینورتر کاهش می یابد.

اینورتر زیمنس

کمپانی زیمنس (SIEMENS) پیشرو در زمینه های اتوماسیون و تجهیزات الکتریکی با شعار “نبوغِ زندگی” در سال 1847 توسط ورنر فن زیمنس در برلین تاسیس گردید . نام زیمنس پس از گذشت 173 سال از تاسیس آن مترادف با کیفیت، اطمینان و حضور جهانی است.

زمینه‌های فعالیت این شرکت به طور کلی به چهار بخش اصلی انرژی، صنعتی، پزشکی و زیرساخت‌های شهری طبقه بندی می‌گردد.

خطاهای اینورتر زیمنس

ما برای تعمیراینورتر ابتدا باید با خطاهای رایج آن اینورتر آشنا باشیم.

اینورتر زیمنس نیز همانند دستگاه‌هایی دیگر، یک سری ارور و فالت را در هنگام بروز مشکل در کی‌پد نمایش می‌دهد. برای مثال گروهی از خطاهای پارامتری رایج که معمولا در اینورترهای siemens دیده می شود :

  • اضافه ولتاژ (over voltage) هنگام افزایش سرعت با خطای Err02 و هنگام کاهش سرعت Err03 نمایش داده می‌شود.
  • دستگاه اضافه جریان اتفاق بیافتد: در هنگام افزایش سرعت با خطای Err05 نمایش داده می‌شود.
  • هنگام کاهش سرعت، Err06 و هنگام سرعت ثابت، Err07 نمایش داده می‌شود.
  • مشکل و قطعی در فاز خروجی باشد، با خطای Err13 نمایش داده می‌شود.

بهتر است حتما تعمیر اینورتر زیمنس را، به افرادی با تجربه و با دانش الکتریکی بالا تحویل دهید، اگر تعمیر یک قسمت درایو به وسیله شخصی بدون تجربه انجام نشود، ممکن است باعث خرابی الباقی بردهای الکترونیکی و قطعات  اینورتر شود، که همین قضیه باعث خرابی بعضی قطعات و حتی فیبره شدن بردهای الکترونیکی داخلی درایو شود و دیگر این صدمات قابل تعمیر نباشد.

اینورتر دانفوس

شرکت دانفوس (danfoss) یکی از کمپانی‌های بزرگ دنیا به حساب می آید که در زمینه تولید محصولات برودتی، انواع کمپرسورها، دستگاه‌های تهویه مطبوع، انواع تجهیزات اتوماسیون صنعتی و درایو در رنج‌های مختلف توانی، انواع یخچال‌های خنک کننده و سردخانه‌ها فعالیت دارد. دفتر مرکزی این شرکت در کشور دانمارک و شهر نوردبورگ قرار داشته و امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا صاحب نمایندگی معتبر است. کمپانی دانفوس امروزه نزدیک به بیست و هشت هزار نفر کارمند دارد.

خطاهای اینورتر دانفوس

ما برای تعمیراینورتر ابتدا باید با خطاهای رایج آن اینورتر آشنا باشیم.

اینورتر دانفوس نیز همانند دستگاه‌هایی دیگر، یک سری ارور و فالت جنرال را در هنگام بروز مشکل بر روی کی‌پد نمایش می‌دهد. از جمله خطاهای رایج می‌توان به این موارد اشاره کرد:

در هر درایوی گروهی از پارامتر اصلی جهت تنظیم وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن‌ها می‌تواند زمینه ایجاد یک مشکل اساسی در درایو را فراهم کند.ما آگاه بودن به هشدارها و خطاهای مختلف، کمک به حل ایراد پیش آمده می‌کند.

 

  • قطع شدن فاز ورودی line- phase loss
  • اضافه بار Inverter over load
  • اضافه جریان over current
  • خطای اتصال کوتاه short circuit
  • خطای اتصال به زمین Ground Fault

در زیر به شکل دو اینورتر زیمنس و دانفوس اشاره میکنیم :

Siemens V20 3kW 400V 3ph AC Inverter Drive, C3 EMC

Danfoss FC 102 HVAC IP20 22kW 400V 3ph AC Inverter Drive, C2 EMC

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *