بلاگ

با ۴ فضانورد ماموریت خصوصی اکسیوم-۳ آشنا شوید

با ۴ فضانورد ماموریت خصوصی اکسیوم-۳ آشنا شوید

شرکت اکسیوم اسپیس(Axiom Space) مستقر در هیوستون برای سومین پرتاب خصوصی خود به فضا آماده است. ماموریت اکس-۳(Ax-3) یک گروه چهار نفره تمام اروپایی از فضانوردان را در یک ماموریت تقریبا دو هفته‌ای برای انجام تحقیقات در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) به فضا خواهد برد.

به گزارش ایسنا، این گروه چهار نفره شامل فرمانده ماموریت و فضانورد سابق ناسا مایکل لوپز-الگریا(López-Alegría)، متخصص ماموریت والتر ویلادئی(Walter Villadei)، فضانورد آلپر گزراوچی(Alper Gezeravcı) و عضو ذخیره فضانوردان آژانس فضایی اروپا(ESA)، مارکوس وانت(Marcus Wandt) است.

به نقل از اسپیس، خدمه اکس-۳ با موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در اوایل عصر روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه از مرکز فضایی کندی ناسا(KSC) در فلوریدا پرتاب خواهند شد. پس از حدود ۳۶ ساعت سواری با فضاپیمای کرودراگون(Crew Dragon) اسپیس‌ایکس، سرنشینان در اوایل صبح جمعه، ۱۹ ژانویه، به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهند شد البته اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود.

فضانوردان پس از ورودشان در روز جمعه، ۱۹ ژانویه، قرار است ۱۴ روز را در ایستگاه فضایی بین‌المللی بگذرانند. اگر تعویقی به علت مشکلات آب و هوایی و مواردی که بازگشت ماموریت اکس-۱ را طولانی کرد، رخ ندهد فضانوردان قرار است پس از دو هفته سوار بر کپسول کرو دراگون به زمین باز گردند و در آب‌های سواحل فلوریدا فرود بیایند.

مایکل لپز-الگریا (MICHAEL LÓPEZ-ALEGRÍA)

با ۴ فضانورد ماموریت خصوصی اکسیوم-۳ آشنا شوید

فضانورد سابق ناسا مایکل لوپز-الگریا با پروازهای فضایی غریبه نیست. اکس-۳ ششمین پرتاب او به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود و او هیچ برنامه‌ای برای ترک آن به این زودی‌ها ندارد. او در طول یک کنفرانس تلفنی در روز ۱۱ ژانویه به خبرنگاران گفت: این یک رویا برای من است که به حقیقت پیوسته است.

لوپز-الگریا در مادرید متولد شد و در کودکی با والدینش به ایالات متحده آمد. در مجموع، او بیش از ۴۰ سال تجربه هوانوردی و پرواز فضایی دارد که شامل سه پرتاب شاتل فضایی و یک پرتاب سایوز می‌شود. او در سال ۲۰۲۰ وارد تالار مشاهیر فضانوردان ناسا شد و در حال حاضر رکورد آژانس فضایی برای بیشترین مجموعه زمان صرف شده برای پیاده‌روی‌های فضایی یا فعالیت‌های خارج از ایستگاه(EVA) را دارد. او اکنون به عنوان فضانورد اصلی شرکت اکسیوم کار می‌کند.

لوپز-الگریا به عنوان فرمانده ماموریت برای اکس-۱ پرواز کرد، و مفتخر است که این نقش را برای اکس-۳ نیز ایفا کند.

او می‌گوید، من بسیار مفتخر و خوشحالم که این ماموریت را به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی هدایت می‌کنم که نه تنها برای تحقیقات علمی و فناوری و توسعه‌ای مهم است، بلکه گامی بسیار مهم به سوی هدف اکسیوم اسپیس که داشتن یک ایستگاه فضایی تجاری در مدار قبل از پایان دهه است، به شمار می‌رود.

اکسیوم اسپیس در حال ساخت ماژول قابل سکونت خود برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و قصد دارد آن را در نهایت از این ایستگاه جدا کند تا به ایستگاه فضایی خصوصی خودش تبدیل شود. در طول توسعه این ایستگاه، سرنشینان هر یک از ماموریت‌های تجاری این شرکت به ایستگاه فضایی بین‌المللی، تا حدی برای کمک به اکسیوم اسپیس در رسیدن به آن هدف کار می‌کنند.

والتر ویلادی (WALTER VILLADEI)

با ۴ فضانورد ماموریت خصوصی اکسیوم-۳ آشنا شوید

این اولین پرواز فضایی برای خلبان ماموریت اکس-۳ سرهنگ والتر ویلادی نیز نیست. ویلادی اهل رم، ایتالیا است و به عنوان سرهنگ در نیروی هوایی ایتالیا(ItAF) خدمت می‌کند. سوابق او شامل تجربه پرواز نظامی گسترده و همچنین ماموریت‌هایی در بخش فضایی است.

در حال حاضر، ویلادی در ایالات متحده کار می‌کند و بر ابتکارات پروازهای فضایی تجاری نظارت دارد.

او در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ با ویرجین گلکتیک در یک پرواز زیر مداری به فضا پرواز کرد و در آنجا به عنوان فرمانده ماموریت VIRTUTE-1 خدمت کرد. در آن زمان، او گفت که این پرواز به او کمک می‌کند تا برای پروازهای فضایی آینده و طولانی‌تر آماده شود.

ویلادی در جلسه توجیهی روز ۱۱ ژانویه گفت: این ماموریت برای ایتالیا بسیار مهم است. این یک فرصت بزرگ برای وارد کردن جامعه علمی و موسسات به این فصل جدید برای اکتشافات فضایی است.

آلپر گزراوچی (ALPER GEZERAVCI)

با ۴ فضانورد ماموریت خصوصی اکسیوم-۳ آشنا شوید

او به عنوان اولین فضانورد ترکیه پرواز خواهد کرد و متخصص ماموریت اکس-۳ دارای مدرک از آکادمی نیروی هوایی در استانبول و موسسه فناوری نیروی هوایی در پایگاه نیروی هوایی رایت-پترسون در اوهایو است و دارای ۱۵ سال تجربه پرواز به عنوان خلبان جنگنده برای نیروی هوایی ترکیه است.

در تماس روز پنجشنبه، او از اهمیت ارسال فردی توسط کشورش به فضا صحبت کرد و گفت که البته نمی‌خواهد این واقعیت بر سهم این ماموریت در جامعه علمی جهانی سایه افکند.

گزراوچی گفت: من نماینده کشور زیبای خود، اولین کسی هستم که از کشور ترکیه به فضا می‌رود اما این ماموریت تنها بر اولین ماموریت سرنشین دار ترکیه متمرکز نیست، بلکه نشان دهنده بسیاری از ماموریت‌های علمی است که ما قصد داریم با شرکت در آنها در دنیای علم، پرواز فضایی و اثرات ریزگرانش بر بدن انسان شرکت کنیم. او تاکید کرد که این تحقیقات می‌تواند کاربردهای مفیدی در زمین داشته باشد. به عنوان مثال، آزمایش وکال‌کورد(Vokalkord) ترکیه که در حال توسعه هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری از طریق تجزیه و تحلیل صدای افرادی است که صحبت و سرفه می‌کنند.

مارکوس واند(MARCUS WANDT)

با ۴ فضانورد ماموریت خصوصی اکسیوم-۳ آشنا شوید

یکی دیگر از خلبانان جنگنده، مارکوس وانت، بیش از ۲۰ سال تجربه در هوا دارد و در نیروی هوایی سوئد خدمت می‌کند. از خلبان جنگنده، وانت راه خود را تا نقش خلبان آزمایشی ارشد ادامه داد و در نهایت شرکت خود را برای آموزش تاکتیکی به خلبانان دیگر تأسیس کرد.

در حال حاضر، وانت یک سرهنگ دوم در نیروی هوایی سوئد و یکی از اعضای ذخیره فضانوردان آژانس فضایی اروپا است و دومین نفر از سوئد خواهد بود که به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز می‌کند. برای اکس-۳، او به عنوان یک متخصص ماموریت خدمت خواهد کرد.

وانت در خلال کنفرانس سرنشینان اکس-۳ گفت: نحوه همکاری سوئد با آژانس فضایی اروپا و اکسیوم و همه‌ی حمایت‌های ناسا و اسپیس‌ایکس برای تحقق این امر فوق‌العاده است.

من بسیار مفتخرم که در مرکز آن قرار دارم و بخشی از راه جدید اروپا برای دسترسی بیشتر به فضا نه تنها برای حضور فضانوردان در آن، بلکه برای حضور علمی هستم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *