بلاگ

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای ایجاد هسته‌های نخبگانی در همه دستگاه‌های اجرایی

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای ایجاد هسته‌های نخبگانی در همه دستگاه‌های اجرایی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری در زمینه وجود هسته‌های نخبگانی در کنار همه دستگاه‌های اجرایی گفت: ما عزم خود را جزم کرده‌ایم و در این زمینه نیز طرحی را تدوین و امیدواریم با انتشار و دریافت نظرات اساتید، آن را در سال آینده اجرایی کنیم.

به گزارش ایسنا، سید سلمان افقهی در آیین افتتاحیه شبکه نخبگانی اساتید جوان دانشگاه تهران با اشاره به ابلاغیه گام دوم انقلاب گفت: افقی که مقام معظم رهبری مطرح کرده اند، تمدن اسلامی و زمینه ساز طلوع خورشید ولایت عظماست و تحقق این امر نیازمند بررسی سیر تاریخی و تمدنی است تا بر اساس آن بدانیم تکلیف ما در این مقطع از تاریخ و چله دوم انقلاب چیست.

وی با اشاره به سیر تمدن اسلامی با بیان اینکه تمدن اسلامی در مدت ۸ تا ۹ قرن دوران طلایی خود را سپری می کرده است، اظهار کرد: در آن زمان در بغداد دارالحکمه هایی تاسیس و به مراکزی ارتباط گیری میان دانشمندان جهان تبدیل شد.

افقهی دانشمندانی چون ابوعلی سینا و جابربن حیان و ابن هیثم را منعلق به این دوران دانست و خاطرنشان کرد: در مقابل این تمدن اسلامی قرون وسطی در اروپا به عنوان تاریکترین تاریخ دوران بوده است؛ دوره ای مبتنی بر کلیسا و جلوگیری از هرگونه سخنان مخالف و دگراندیشی.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: در این دوران مسلمانان با سفری که به چین داشتند با دانش های دیگر، کاغذ را اختراع کردند تا زمینه را برای گسترش علم فراهم کنند و در چنین شرایطی اروپایی ها علم را از مسلمانان گرفتند و با رویکرد دین زدایی ناشی از دوران چندین ساله کلیسا آن را توسعه دادند. "ایسم" های حاصل این عصر است.

وی با اشاره به دوران انقلاب اسلامی و پرچمی که در مدت ۴۰ سال به اهتزار درآمده، پرچم توحید بوده است، گفت: زیرساخت و بن مایه این نظام و هر نظام دیگری نظام آموزشی و تعلیم و تربیت است و اگر ایم نظام اصلاح نشود، آن نظام پوک و تهی خواهد شد.

افقهی اضافه کرد: تحقق دانشگاه اسلامی از مطالبات مقام معظم رهبری است که تاکنون محقق نشده است و مادامی که جراحی و اقدام بزرگ رخ ندهد، آن بروندادهایی که مورد نیاز دارم، رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به نقش بنیاد ملی نخبگان در این زمینه یادآور شد: ما در بنیاد به عنوان نهاد متولی حوزه نخبگان وظیفه داریم تا آنها را با نقش تمدنی آنها آشنا کنیم و در این زمینه بنا بر تعبیر مقام معظم رهبری نیاز به خیزش جدید علمی داریم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با انتقاد نسبت به نظام آموزشی موجود که بر گرفته از نظام غربی است، افزود: نظام موجود بر اساس آنچه که همگان بر آن توافق داریم به حل مسائل غربی ها کمک می کند، هرگز به حل مسائل واقعی کشور در دانشگاه ها منجر نخواهد شد.

وی افزود: رویدادی که امشب برگزار شد، در همین راستا است و قرار است با حضور اساتید طلیعه ای را شکل دهیم و بنیاد نیز در این مسیر از نخبگان حمایت می کند تا گفتمان حل مسائل کشور را در میان آنها شکل دهیم.

وی با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری در زمینه وجود هسته های نخبگانی در کنار همه دستگاه های اجرایی، ادامه داد: ما عزم خود را جزم کرده ایم و در این زمینه نیز طرحی را تدوین و امیدواریم با انتشار و دریافت نظرات اساتید، آن را در سال آینده اجرایی کنیم.

قایم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: در این مسیر از اساتید انتظار داریم تا دست یاری به سمت ما دراز کنند تا بتوانیم این مسیر که به سمت قله ها است را طی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *