بلاگ

توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها با ایجاد صندوق تضمین کالاها و خدمات دانش‌بنیان

توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها با ایجاد صندوق تضمین کالاها و خدمات دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در نشست مدیران پارک‌های علم و فناوری شرق کشور از امکان بهره‌مندی پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور از تسهیلات اعتبار مالیاتی ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست هم اندیشی فعالان زیست‌بوم نوآوری شرق کشور با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، رؤسای پارک‌های علم و فناوری استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی برگزار شد.

دهقانی از راه‌اندازی صندوق تضمین کالاها و خدمات دانش‌بنیان با هدف کمک به خرید قطعی با ترویج فرهنگ کارآمد بودن این تولیدات خبر داد و افزود: این صندوق، ابزاری جدید و کارآمد برای کمک به حمایت از توسعه بازار داخلی تولیدات دانش‌بنیان است. این صندوق که با پیگیری معاونت علمی تصویب شده، طی یک ماه آینده راه اندازی می‌شود. سرمایه اولیه این صندوق، یک‌هزار میلیارد تومان است و می‌تواند تا ۱۲ هزار میلیارد تومان تضامین ارایه دهد. به کمک این صندوق، مشکل اعتماد به محصولات دانش بنیان ایران‌ساخت کاملا حل می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری عنوان کرد: حمایت‌ها و تسهیلات بسیار خوب و کارآمدی ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است که تسهیلات اعتبار مالیاتی از کارآمدترین و مهم‌ترین این حمایت‌ها به شمار می‌رود. در قالب این حمایت، تحقیق و توسعه از تسهیلات در قالب اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شود که با پیگیری‌های انجام شده، به تازگی توافق‌نامه‌ای با وزارت علوم منعقد شد که بر اساس آن دانشگاه‌ها حداقل به میزان دو هزار میلیارد تومان از تسهیلات اعتبار مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

دهقانی با اشاره به تصویب شیوه‌نامه بهره‌مندی دانشگاه‌ها از این تسهیلات گفت: این شیوه‌نامه فرآیند بهره‌مندی از این تسهیلات را آسان کرده و رؤسای دانشگاه‌ها می‌توانند به طور مستقل اعتبار مالیاتی و هزینه کردهای پروژه‌های تحقیق و توسعه فناوری را تایید کنند.

وی افزود: ممکن است سرمایه‌گذاران حوزه تحقیق و توسعه نسبت به دریافت قطعی این اعتبار مالیاتی نگرانی‌هایی داشته باشند، اما خوشبختانه این موضوع هم تدبیر شده است و حتی برای تحقق پروژه به طرف سرمایه‌گذار، تضمین لازم برای قطعیت دریافت اعتبار مالیاتی داده می‌شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه اعتبار مالیاتی یک ابزار حمایتی و مشوق ویژه است که کمتر شناخته شده و ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری دارد، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم الگوی اعتبار مالیاتی را ترویج کنیم و تحقق ببخشیم مشوقی تعیین کردیم مبنی بر اینکه پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و سایر مجموعه‌ها به هر میزان که اعتبار مالیاتی جذب کنند، از حمایت مالی بلاعوض نیز برخوردار خواهند شد.

دهقانی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری با استفاده از الگوی حمایتی اعتبار مالیاتی می‌توانند حتی تا میزان دو برابر بودجه مصوب، اعتبار مالیاتی را ذیل پروژه‌ها جذب کنند.

در این نشست که به میزبانی کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، مدیران پارک‌های علم و فناوری سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به معرفی فعالیت‌ها، برنامه‌های پیش رو و بیان چالش‌ها پرداختند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری نیز ضمن بیان راهکارها و نکات، دستورات لازم برای پیگیری و تحقق موارد مطرح شده را صادر کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *