بلاگ

نمونه خون بازیکنان حرفه‌ای فوتبال نشان می‌دهد هد زدن بر فعالیت مغز تاثیر می‌گذارد

کارشناسان برای فهم تغییرات ایجاد شده در الگوهای ذهنی فوتبالیست‌های حرفه‌ای در اثر هد زدن، دست به بررسی نمونه خون 89 بازیکن حرفه‌ای زدند. آن‌ها نمونه خون فوتبالیست‌ها در هنگام بازی و تمرین را با نمونه خون آن‌ها پس از تمرینات سخت – که شامل ضربه به سر بود – با یکدیگر مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که در سطوح «MicroRNA» مغز تغییراتی خاص در اثر هد زدن ایجاد می‌شود. MicroRNAها به عنوان نشانگر زیستی در خون شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، MicroRNAها در مهار RNA، تنظیم بعد از رونویسی و بیان ژن فعالیت می‌کنند و بدین ترتیب بر سیگنال‌دهی مغز تاثیر می‌گذارند.

microRNAها مولکول‌های بسیار کوچکی هستند که در سلول‌های ما یافت می‌شوند و در مایعات مختلف بدن مانند خون در گردش هستند. microRNAها به تنظیم بیان ژن کمک می‌کنند – فرآیندی که طی آن دستورالعمل‌های موجود در DNA ما به پروتئین تبدیل می‌شود. آن‌ها همچنین در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف نقش دارند.

هد زدن

«استیان باهر ساندمو» از مرکز تحقیقات ورزشی اسلو در دانشکده علوم ورزشی نروژ که تیم تحقیقات را رهبری می‌کرد، در گزارش یافته‌ها گفت: « در این تحقیقات مشخص شد هد زدن ورزشکارهای حرفه‌ای – که این کار را برای چندین سال انجام داده‌اند – سبب ایجاد تغییرات در سطح microRNAها و متعاقبا سیگنال‌دهی مغز می‌شود. امیدوار هستیم در آینده بتوانیم این تحقیقات را بر روی نمونه‌های بیشتری انجام دهیم تا از اثرات خطر بالقوه هد زدن و یا به عبارت دیگر ضربه‌های مکرر به سر آگاه شویم. با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر به صورت روزانه در دنیا فوتبال بازی می‌کنند، آگاهی از خطرات هد زدن امری مهم است.»

تغییر در سطح microRNAها نحوه کارکرد مغز را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد. دانشمندان برای اطمینان از این اثرگذاری، نمونه‌های خون در هنگام تمرینات بدون هد زدن را با نمونه‌های ورزشکاران پس از تمرینات سخت شامل هد زدن مقایسه کردند.

نتایج تحلیل‌های صورت گرفته نشان داد هرچه تعداد دفعات ضربه وارد شده به سر افزایش می‌یابد، پتانسیل آسیب به مغز در اثر تغییر سطح microRNAها افزایش می‌یابد.

ساندمو در پایان گزارش مطالعه انجام شده گفت: « این یک مطالعه اکتشافی با نمونه‌های معدود است. با این‌حال، نتایج عجیبی را بدست آوردیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *