آیقصه از معدود اپلیکیشنهایی است که به طور تخصصی برای کودکان تولید محتوا میکند و حالا با انتشار گزارش عملکرد خود در پایان سال 1400 از تعداد قابل توجه مخاطبان کودک 5 تا 7 ساله خبر داده است. محتوایی که این کودکان از آن استفاده میکنند هم بر اساس همین گزارش توسط بیش از 150 نفر نیروی انسانی در بخشهای متفاوت تولید میشود.
آیقصه با انتشار گزارش عملکرد سالانه خود، فرایند ایدهپردازی تا شروع فعالیت و ادامه کار خود را به عنوان پلتفرم ارائه قصه و کتاب صوتی برای کودکان و نوجوانات شرح داده است. بر اساس این گزارش در تابستان 1397 ایده آی قصه شکل گرفته و اولین قصه آن در زمستان 1397 منتشر شده است.
خرداد ماه 1398 هم با رونمایی از اپلیکیشن اندروید آیقصه دسترسی کاربران بیشتری به محتوای آن فراهم شد. در ادامه روند کاری آیقصه تبدیل شدن آن به پلتفرم در دی ماه 1400 منجر شد تا به عنوان یک پلتفرم امکان ارائه محتوای گستردهتری از جمله قصه و کتاب صوتی برای کودکان و نوجوانان را داشته باشد.
نزدیک به 160 نفر نیروی انسانی در مسیر قصه
اما یکی از بخشهای جالب توجه هر پلتفرم یا حتی کسبوکار نیروی انسانی است که پشت صحنه آن را از مدیریت تا اجرا پیش میبرد. در بخشی از گزارش سالانه آیقصه به این موضوع پرداخته شده است.
جالب است که آی قصه با همکاری تقریبا 160 نفر برای کودکان و نوجوانان محتوای تخصصی تولید میکند. در این روند 60 نویسنده، 52 قصهگو و البته 14 تصویرگر حضور دارند تا با همکاری 33 نفر دیگر از اعضای این تیم که در گروههای برنامهنویسی، تدوین، گرافیک، حسابداری و پشتیبانی قرار دارند، محتوای نهایی را تولید کنند.
از آنجایی که آیقصه بیشتر شنیده میشود؛ انتخاب مسیر رسیدن به این محتوای شنیداری یکی از نکات قابل توجه است. بر اساس گزارش آیقصه و نمودارهای زیر مخاطبان آی قصه بیشتر از اپلیکیشن آن برای شنیدن قصهها استفاده میکنند.
در مرحله بعدی نرمافزار مبتنی بر وب انتخاب شده و در نهایت محیطهای مختلف انتشار پادکست. جالب است که بر اساس این آمار قصههای آیقصه بیش از 10 هزار دقیقه شنیده شدهاند و اپلیکیشن اندروید آن هم 150 هزار بار از گوگلپلی و کافه بازار دانلود و نصب شده است.
مخاطب مستقیم آیقصه کودکان و به تازگی نوجوانان هستند. اما از آنجایی که نصب و استفاده از یک اپلیکیشن در گوشیهای هوشمند توسط کودکان کمتر انجام میشود، یا بهتر است بگوییم بهتر است انجام نشود، بیش از 50 درصد مخاطبان آیقصه والدین هستند. همچنین یکی از دادههایی که بر اساس آن میتوان رفتار مخاطبان کودک در این حوزه را هم تحلیل کرد نسبت بیشتر دختران به پسران در دایره مخاطبان آیقصه است.
آیقصه بیشتر برای کودکان کدام گروه سنی جذاب است؟
بیشترین مخاطبان کودک آیقصه در فاصله سنی 5 تا 7 سال هستند. این آمار یکی از دلایلی است که بر اساس آن به نظر میرسد تولید محتوا برای آیقصه ساده نیست و باید تمامی نیازهای اجتماعی و روانشناختی این گروه سنی را در جریان تولید محتوا مورد توجه قرار داد.
بعد از کودکان 5 تا 7 سال نوبت به کودکان 7 تا 10 سال میرسد و در نهایت 3 تا 5 سالهها بیشترین مخاطبان کودک آیقصه هستند.
استفاده از اپلیکیشنها و استفاده از گوشیهای هوشمند برای دسترسی به این اپلیکیشنها همان اندازه که جذاب است، اما نگرانی هم برای والدین دارد. آیا این استفاده باعث خواهد شد کودکان بیشتر از آنچه که باید درگیر استفاده از گوشیهای هوشمند شوند؟
جالب است که بر اساس تحلیل آماری انجام شده در گروه آیقصه تقریبا 40 درصد از کاربران کودک آیقصه کمتر از 30 دقیقه از گوشی موبایل استفاده میکنند و کمتر از 10 درصد آنها مخاطبانی هستند که بیشتر از 5 ساعت از گوشی موبایل استفاده میکنند.
همین آمار نگرانی درباره شیوه استفاده و مدیریت زمان استفاده از گوشیهای موبایل هوشمند کودکان را به شکل قابل توجهی کمتر میکند.
کاربران آیقصه در کدام شهرها و کشورها هستند؟
بیش از 88 درصد کاربران آیقصه ساکن ایران هستند و تعدادی مخاطب هم در کانادا و آلمان وجود دارد. هرچند طبیعی است که تعداد بیشتر کاربران متمرکز در ایران باشد؛ اما به نظر میرسد در صورت توسعه فعالیت آیقصه، حداقل کودکانی که به دلیل مهاجرت در ایران زندگی نمیکنند نیز به بزرگشدن دایره مخاطبان آیقصه کمک کنند.
این موضوع برای ورود به بازارهای جهانی اهمیت قابل توجهی دارد و انتظار میرود آیقصه برای دستیابی به این بخش از بازار هم برنامههایی تدوین کند.
از طرفی دیگر، بخشی از بررسیهای آیقصه نشان دهنده آن است که نزدیک به 40 درصد کاربران آیقصه در تهران زندگی میکنند و همین نشاندهنده آن است که برای گسترش این اپلیکیشن به شهرهای دیگر حتما باید برنامهریزی انجام شود.
به هر حال کودکان در همه شهرهای ایران نیازمند دسترسی به قصههایی هستند که منجر به رشد فکری و شخصیتی آنها خواهد شد. البته این موضوع نیز باید مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد که چرا تعداد مخاطبان آیقصه در شهرهایی غیر از تهران کمتر است.
آیا آیقصه برای دسترسی به محتوای خود تبلیغات کافی در همه شهرها انجام داده یا اساسا عدم دسترسی به اینترنت و گوشیهای هوشمند منجر به تعداد کم کاربران در شهرهایی غیر از تهران شده است؟
استفاده خلاقانه آیقصه از شخصیتپردازی
شخصیتهای انسان آیقصه به دور از نگاه جنسیتی یا برتری دادن به شخصیت دختر یا پسر، تقریبا نیمی دختر هستند و نیمی پسر. علاوه بر آن آیقصه برای تقویت حس خلاقیت مخاطبان خود 30 درصد از شخصیتها را حیوانات و 28 درصد دیگر آنها را اشیا، گیاهان و حیوانات به خود اختصاص دادهاند.
در چنین روندی کودکان نه تنها درگیر کلیشههای رایج جنسیتی حاکم در جامعه نخواهند شد، بلکه با ارتباط خلاقانهای که با حیوانات و اشیا پیدا میکنند خود نیز در ذهنشان جریان قصهپردازی تقویت میشود.
پرطرفدارترینهای آیقصه
آیقصه در گزارش پایان سال 1400 خود به 6 مورد پرطرفدار در این برنامه هم اشاره کرده است. در این آمار پربحثترین قصه، درخت کریسمس انتخاب شده، پرشنوندهترین قصه هم ماجرای دونه انار شماره 7 و همچنین پرظرفدارترین قصه تک قسمتی آیقصه هم قصه سوزننخ بوده است.
جوایز آیقصه و فعالیتهای خارج از ایران
آیقصه در هفتههای گذشته هم اعلام کرد که با حمایت یونسکو با شعار «مواظب کره زمین باشیم» قصههای صوتی در حوزه خشکسالی و تغییر اقلیم منتشر خواهد کرد. همکاری آیقصه با یونسکو در حوزه محیط زیست، شرایطی را ایجاد خواهد کرد که آیقصه بیشتر از گذشته به مخاطبان فارسی زبان غیر ایرانی هم معرفی شود و این موضوع در گزارش سال 1400 این اپلیکیشن هم مورد توجه بود.
آیقصه در بخش پایانی گزارش سالانه خود به لیست جوایز این اپلیکیشن اشاره کرده است. جوایز بینالمللی که توسط آیقصه دریافت شده خود یکی دیگر از نکاتی است که به نظر میرسد این پلتفرم حالا دیگر توان ورود به بازار خارج از ایران را دارد. از همین رو باید همچنان منتظر بود و رویکرد آن را برای برنامهریزی در آینده دید.
آیا همچنان قرار است کاربران آیقصه در ایران متمرکز باشند یا آمار 88 درصدی مخاطبان ساکن ایران شکسته خواهد شد؟