بلاگ

تراشه دیمنسیتی ۸۰۰۰ با لیتوگرافی ۵ نانومتری و گرافیک Mali-G510 از راه می‌رسد

مدیاتک چند هفته پیش از جدیدترین چیپ پرچمدارش به نام دیمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد و حالا خودش را برای معرفی نسخه ضعیف‌تر آن آماده می‌کند. این تراشه که دیمنسیتی ۸۰۰۰ نام دارد، برخلاف برادرش از معماری قدیمی‌تر ARMv8 استفاده می‌کند و با لیتوگرافی ۵ نانومتری به تولید می‌رسد.

تراشه دیمنسیتی ۹۰۰۰ در پرچمدارهای چینی مانند سری ردمی K50 و اوپو فایند ایکس ۴ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما دیمنسیتی ۸۰۰۰ در گوشی‌های ضعیف‌‌تر حضور خواهد داشت. اگرچه مدیاتک نام این چیپ را تایید کرده، تراشه‌ای که در گذشته شایعات از آن با نام دیمنسیتی ۷۰۰۰ یاد شده بود، اما جزئیاتی درباره آن در اختیار رسانه‌ها و علاقه‌مندان قرار نداده. با این وجود، یکی از منابع معتبر دنیای فناوری به نام «Digital Chat Station» اطلاعاتی درباره این تراشه منتشر کرده است.

به گفته این منبع، چیپ جدید مدیاتک با لیتوگرافی ۵ نانومتری به تولید می‌رسد که اگرچه پایین‌تر از لیتوگرافی ۴ نانومتری دیمنسیتی ۹۰۰۰ است، اما بهبود مناسبی را نسبت به معماری ۶ نانومتری سری دیمنسیتی ۱۰۰۰ تجربه خواهد کرد.

تراشه دیمنسیتی ۸۰۰۰

با وجود چنین بهبودی، مدیاتک ظاهرا می‌خواهد بجای معماری جدید ARMv9، از ARMv8 برای این تراشه‌اش استفاده کند. در همین راستا باید منتظر بهره‌مندی این چیپ از ۴ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز باشیم. بنابراین خبری از هسته‌های A710 و A510 در این چیپ نخواهد بود.

با وجود استفاده از هسته‌های قدیمی، مدیاتک برای پردازشگر گرافیکی به سراغ یک GPU جدید می‌رود. ظاهرا در این تراشه باید منتظر استفاده از پردازشگر گرافیکی Mali-G510 MC6 باشیم که در مقایسه با نسل قبلی‌اش تا دو برابر سریع‌تر است و همچنین ۲۲ درصد بهره‌وری انرژی بالاتری دارد.

با توجه به بهره‌مندی از این پردازشگر گرافیکی، باید منتظر استفاده از آن در گوشی‌های میان‌رده پریمیوم بازار باشیم. از دیگر مشخصات احتمالی دیمنسیتی ۸۰۰۰ می‌توان به پشتیبانی از نمایشگر با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و رفرش ریت ۱۶۸ هرتز یا نمایشگر با رزولوشن +۱۴۴۰p با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز و رم LPDDR5 به همراه حافظه داخلی UFS 3.1 اشاره کرد. اولین گوشی‌های مجهز به تراشه دیمنسیتی ۸۰۰۰ سال آینده میلادی از راه می‌رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *