بلاگ

خطر جدی در کمین قطب شمال؛ افزایش دما و دگرگونی بی سابقه منطقه

اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در شانزدهمین گزارش سالانه قطب شمال عنوان کرد که تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد اختلال‌های زنجیره‌ای در این منطقه شده و دگرگونی‌های بی‌سابقه‌ای در اثر گرم شدن قطب شمال دیده می‌شود.

گزارش سالانه قطب شمال توسط حدود ۱۱۱ نویسنده از ۱۲ کشور تهیه شده است که جدیدترین داده‌ها در مورد روند دما، پوشش یخ دریا و مواردی دیگر در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را جمع آوری کرده‌اند و تغییراتی که در سرتاسر شمال دور در نتیجه فعالیت انسان‌ها رخ می‌دهد را گزارش می‌کنند. موارد اشاره شده در گزارش شامل تلفات چشمگیر به یخ دریا، ذوب شدن سریع لایه یخی گرینلند و فصل‌های پاییز فوق‌العاده گرم می‌شود و به نظر می‌رسد قطب شمال بین اکتبر و دسامبر ۲۰۲۰ گرمترین پاییز خود را تجربه کرده است.

قطب شمال به سرعت در حال تغییر است

قطب شمال

قطب شمال یکی از مناطق جهان محسوب می‌شود که به سرعت در حال گرم شدن است و دانشمندان برای چندین دهه تغییرات و مشکلات زنجیره‌ای آن را گزارش می‌کنند. به همین منظور «ریک اسپینراد» مدیر NOAA در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا گفت: «تغییرات ثابت، نگران کننده و غیرقابل انکار هستند.»

«تویلا مون» دانشمند مرکز ملی داده برف و یخ که این گزارش را ویرایش کرده است همچنین خاطرنشان کرد که مجموعه‌ای از «وقایع غیرعادی» باعث ایجاد «شرایط بی‌سابقه» برای یخسار گرینلند شده که در تابستان ۲۰۲۱ سه ذوب یخ جداگانه را تجربه کرده است. از طرفی دیگر، گرینلند امسال برای اولین بار در ماه اوت در قله‌های خود بارندگی داشته است که مون اشاره می‌کند این دسته از رویدادها باعث آسیب‌پذیرتر شدن خواهد شد.

در این گزارش همچنین نحوه تغییر دما در اکوسیستم قطب شمال نیز نشان داده شده است. در این گزارش از سگ‌های آبی به عنوان یکی از دلایل اصلی این زمینه یاد شده و به گفته NOAA آن‌ها با مستقر شدن در توندرا یا مکان‌های بدون درخت آلاسکا که در حال گرم شدن هستند، باعث تغییر چشم اندازهای موجود هستند.

کارشناسان در انتها با اشاره به این موضوع که از اواسط دهه ۱۹۶۰، قطب شمال شاهد گرم شدن نزدیک به ۳ درجه سانتیگراد بوده است، تاکید کردند که تغییرات قطب شمال فقط مختص این منطقه نخواهد بود و اگر برای تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسان‌ها اقداماتی صورت نگیرد، اختلالات تشدید پیدا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *